Nieuws

Onlangs heeft Hamer Installatietechniek uit Apeldoorn als eerste in Nederland een Mercedes-Benz Sprinter 316 NGT (Natural Gas Technology) in gebruik genomen. De bestelwagen is af fabriek geleverd met een 156 pk viercilinder motor die geschikt is voor zowel benzine als aardgas. Naast de lage uitstoot van schadelijke stoffen en de daarbij behorende belastingvoordelen, biedt de aardgas aangedreven Sprinter een hoog rendement dankzij een gunstig brandstofverbruik.

Volgens Mercedes-Benz Nederland is het niet geheel toevallig dat juist Hamer Installatietechniek de primeur heeft met de Sprinter NGT. Het bedrijf uit Apeldoorn, met meer dan 400 medewerkers en vestigingen in Nederland en België, draagt zorg voor een complete en professionele technische dienstverlening in kleine en grote elektra-, koelings- en verwarmingswerken. Bovendien is het bedrijf marktleider op het gebied van aanleg en onderhoud van tankinstallaties. Daarnaast wordt nauw samen gewerkt met Nederlandse ondernemers die hun sporen reeds hebben verdiend met de inzet van hun componenten in CNG (Compressed Natural Gas). De bestelwagenvloot van Hamer telt ongeveer 65 eenheden. Veel daarvan zijn Mercedes-Benz’Sprinter.

De Sprinter NGT is voorzien van een 156 pk viercilindermotor met een bivalente aandrijving (benzine en aardgas). Omdat de Sprinter naast de onder de auto weggewerkte aardgastanks ook voorzien is van een 75 liter benzinetank, behoudt de bestelwagen zijn actieradius van 1.200 kilometer. De Sprinter NGT zal vooral regionaal ingezet worden, waardoor hij met een actieradius op aardgas van 450 kilometer prima uit de voeten kan. Hamer beschikt bovendien over een eigen aardgasvulstation.

De af fabriek aardgasaandrijving van de Sprinter NGT is het resultaat van jarenlange ontwikkeling van Mercedes-Benz op het gebied van alternatieve aandrijfconcepten. In tegenstelling tot vele oplossingen voor inbouw achteraf zijn bij de Sprinter NGT alle systeemcomponenten compleet in het voertuig geïntegreerd. De bivalente viercilinder lijnmotor levert bij beide brandstoffen een koppel van 240 Nm en voldoet ruimschoots aan de wettelijke Euro4-emissievoorschriften. De aardgasaangedreven Sprinter is bovendien uitgebreid getest op het gebied van veiligheid.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.