Nieuws

Hengst oliefiltermodule voor nieuwe VW-dieselmotor

Hengst, een in Münster gevestigde toonaangevende specialist in filtratie en vloeistofmanagement, heeft een multifunctionele oliefiltermodule voor de nieuwe VW EA288 Evo 4-cilinder dieselmotoren van Volkswagen ontwikkeld. Het gewicht en de doorstroming in deze filtermodule zijn geoptimaliseerd om de algemene efficiëntie van de motor te verbeteren.

De motor zal voor het eerst ingezet worden als longitudinale motor in de voertuigen van Audi, maar later ook worden toegepast in lichte bedrijfswagens van VW. De productie van deze oliefiltermodule is in het derde kwartaal van 2018 van start gegaan. Hengst, specialist op het gebied van filtratie, zal ook de filtermodules voor de transversale motoren leveren, de serieproductie hiervan zal in 2019 van start gaan.

Hengst is al 60 jaar systeem- en ontwikkelingspartner voor de automobielindustrie. De filters en filtersystemen werden ontwikkeld voor de OEM markt, maar zullen later op de aftermarket worden aangeboden in een identiek ontwerp. Het oliefilterelement voor de nieuwe generatie motoren van VW wordt ook beschikbaar voor de onafhankelijke aftermarket in de loop van het volgende jaar.

De nieuw ontwikkelde module voldoet aan alle eisen die aan het vloeistofmanagement van moderne dieselmotoren gesteld worden. Het lichtgewicht ontwerp combineert oliefiltratie en oliekoeling in een zeer beperkte ruimte. Het doorstromingskanaal, dat aanzienlijk verbeterd werd in vergelijking met de vorige module, kent minder drukverschil. Daardoor wordt de vermogensbehoefte van de oliepomp verlaagd. Als gevolg hiervan levert het nieuwe systeem een waardevolle bijdrage aan de CO2-reductie.

De zevende generatie van het geavanceerde Energetic concept wordt ingezet voor de filtratie van  motorolie in de VW Evo-oliemodule. Het systeem, met het oliefilter als middelpunt, is bijzonder duurzaam en grondstoffenbesparend, dankzij het gebruik van duurzame componenten die niet samen met het filter vervangen hoeven worden.

De module heeft een geïntegreerde olieaftapkraan, terwijl het interne steunframe van de ingebouwde filter versterkt werd om te weerstaan aan de zeer hoge drukken. Ook het oliefilterelement is gepatenteerd. Om te voorkomen dat een verkeerde filter wordt geïnstalleerd is een afdichtingsslot geïntegreerd.

De VW EA288 Evo 4-cilinder dieselmotor is de toekomstige standaard dieselmotor en zal geïnstalleerd worden in alle personenauto’s en lichte bedrijfsvoertuigen van de groep. Hij heeft een inhoud van 2 liter en wordt beschikbaar in vermogens tot 150 kW (204 pk). De motor zal uitgerust worden met een 12-volt startersgenerator, waardoor de nieuwe TDI-motor een lichte hybride wordt. De nieuwe EA288 Evo motor voldoet aan de huidige EU6d-temp standaard emissievoorschriften en is reeds aangepast aan de emissienorm EU6d.

Hengst SE levert producten, systemen en concepten voor alle aspecten van filtratie en vloeistofbeheer – vanaf de ontwikkeling tot de high-tech productie. Het bedrijf is een ontwikkelingspartner en OEM-leverancier voor de internationale automotive en motorindustrie. Hengst levert voor de Independent Aftermarket (IAM) een volledig assortiment filters voor alle gangbare motortypen. De productselectie omvat in totaal 2.600 filterproducten voor personenauto’s, bedrijfswagens, landbouw- en bouwmachines en de marine.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.