Nieuws

Met een klimaatcrisis en steeds dwingender regelgeving kijken veel MKB’ers nu naar de overstap naar een elektrische bestelauto. HSB Bouw, een groot bouwbedrijf uit Volendam, rijdt al sinds 2018 met elektrische bestelauto’s en heeft inmiddels 14 exemplaren in het 86 voertuigen tellende bestelwagenpark. Bestelauto reed naar een bouwplaats in Hilversum voor een gesprek met Ronald van Pooij, hoofd materieeldienst bij HSB Bouw.

HSB (naar oprichter Hein Schilder (Bouw) is gevestigd in Volendam en heeft 340 medewerkers. “We werken in een regio die rijkt van Alkmaar, Hilversum, Utrecht en Amsterdam. Van oudsher is HSB een echte woningbouwer maar we houden ons sinds jaar en dag ook bezig met ontwikkeling, hoogbouw, kleinbouw, renovatie en verduurzaming. Verder zijn we de afgelopen jaren verder gaan uitbreiden door overnames van andere bedrijven. Daardoor kunnen we de opdrachtgevers en kopers nog beter ontzorgen en kunnen we maatwerk aanbieden.”

HSB zet in op in de toekomst volledig elektrisch rijden. Ronald van Pooij: “Voor ons is er geen weg meer terug.”

Pilot

HSB is gericht op duurzaamheid, ook als het gaat om mobiliteit. “Deels is dat door regelgeving, deels omdat er in het bedrijf een sterke focus is op verantwoord ondernemen”, zegt Van Pooij. De eerste elektrische bestelauto bij HSB was een Renault Kangoo ZE. “In 2018 werd die, eigenlijk als pilot, aangeschaft maar dat beviel uitstekend en de auto is nog altijd bij ons in gebruik. Daarna wisten we eigenlijk wel zeker dat elektrisch rijden ‘the way to go’ is. In 2022 kwamen er twee Toyota’s ProAce bij. Daar hebben we veel van geleerd. De eerste 2 kwamen met het 50 kWh accupakket, later kozen we voor het 75 kWh pakket. De 50 kWh auto’s hadden ruim 200 km actieradius (WLTP), maar met 75 kWh en ruim 300 km WLTP ben je toch wat flexibeler.”
De actieradius die de fabrikant opgeeft wordt niet gehaald. “Het display geeft inmiddels 290 km aan na het volladen, maar tijdens het rijden zie je de range al snel zakken. Onze medewerkers zien dat er in de winter bij nul graden Celsius per 10 km rijden 18 km van de capaciteit verdwijnt. In de zomer zakt de range 13 km van de werkelijke 10 km die gereden zijn. Uiteraard zijn het rijgedrag, de belading van de bus en het weer van grote invloed op de range. We proberen bij iedere medewerker die voor het eerst in een elektrische bestelwagen gaat rijden even mee te rijden en instructies mee te geven. Met slim rijden kun je veel energie besparen en het rijdt ook nog eens een stuk relaxter voor jezelf en de medeberijders.”

De elektrische Toyota’s van HSB en dochterbedrijf Deurwaarder kunnen op de bouwplaats worden opgeladen.

Benzine

Veertien elektrische bestelauto’s telt het wagenpark van HSB nu. “Renault, Toyota, Ford”, somt Van Pooij op. “De laatste bestelauto die is afgeleverd is een Ford E-Transit bakwagen voor ons bedrijf Marc Bohle. Deze auto mag helaas geen aanhanger trekken, maar bij de volgende versie zou dat wel het geval zijn. Ford is van oudsher altijd het ‘’huismerk’’ van HSB geweest. Ford heeft de eerste boot gemist wanneer we kijken naar bestelwagens met elektrische aandrijving. Ze komen wel, maar het duurt lang.” HSB heeft meerdere Fords Transit Courier rijden. “De eersten op diesel en latere op benzine”, zegt Van Pooij. “Deze zijn aangeschaft in 2020, anticiperend op het verminderen van dieselvoertuigen.” Nog dit jaar worden er zes elektrische bestelauto’s afgeleverd aan HSB, waaronder een nieuwe Mercedes-Benz e-Sprinter.

Collega’s

Hoe gebruikt HSB haar elektrische vloot? Van Pooij: “Bijna al onze werknemers gaan direct vanaf huis naar de bouwplaats. ’s Ochtends halen ze collega’s op en gaan ze naar het project, zoals bijvoorbeeld hier in Hilversum. Daar worden de bussen gedurende de werkdag niet gebruikt, dus kunnen ze worden opgeladen aan onze eigen laadpalen. We houden bij de aanvraag van bouwstroom namelijk al rekening met het vermogen dat nodig is om de laadpalen te voeden. De energieprijzen en het gebruik van zonnepanelen maken het financieel een stuk gunstiger om op de bouwplaats te laden. Voor kantoor heeft iedere parkeerplaats een eigen laadpunt van Flexicharge, op de bouw zetten we laadpalen van EV Box in. Deze zijn voorzien van simkaarten en kunnen eenvoudig worden verplaatst en aangesloten. Iedere paal heeft twee sockets van 11 KW en bij een wissel rond 11:00 uur kunnen er dan 4 auto’s op een dag geladen worden. Ook onderaannemers mogen gebruik maken van deze laadpalen, de energiekosten worden keurig verrekend”. Bij het hoofdkantoor in Volendam heeft HSB 13 laadpalen staan.

Containers

Veel ondernemers in de bouw hikken aan tegen de mindere laadvermogens en trekvermogens van elektrische bestelauto’s. “Daar hebben wij, dat moet ik toegeven, niet zoveel last van”, schetst Van Pooij. “Ons bouwmaterieel houden wij op voorraad op de bouwplaats, in beveiligde containers. Goed beschouwd gebruiken wij onze bestelauto’s grotendeels voor personenvervoer. Maar dat kan dus alleen omdat we die containers gebruiken. Een andere werkwijze zou elektrisch vervoer voor je bedrijf dus mogelijk kunnen maken.”

De bestelauto’s rijden gemiddeld tien jaar bij de vloot van HSB. Van Pooij schat in dat rond 2031 het bedrijf helemaal elektrisch rijdt. “Ik weet: als grote aannemer kunnen we het ons permitteren elektrisch te rijden maar ben me er ook van bewust dat  het voor kleine aannemers soms niet zo eenvoudig is. De ZE-zones, het beperkte laad- en trekvermogen, het gedoe met het B- dan wel C-rijbewijs, het aantal te rijden kilometers, het is best een uitdaging en ook zeker niet goedkoop. We zien wel dat de eigenschappen van de nieuwste auto’s steeds verbeteren, hierdoor worden bepaalde struikelblokken weggenomen. Voor HSB is er echter geen weg meer terug. Wij hebben aangetoond dat elektrisch rijden in de bouw met onze werkwijze prima kan!”

TEKST: Arjan Velthoven | Foto’s: Bestelauto


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.