
Op het 27ste Duitse ‘Logistikkongress’ dat later deze week in Berlijn plaatsvindt, laat onderzoeksinstituut Fraunhofer Institut für Fabrikbetrieb und -automatisierung (IFF) een intelligente wissellaadbak zien die onder andere eigen stroomvoorziening heeft.
De gepatenteerde wissellaadbak is bestemd voor voertuigen tot 3,5 ton GVW en is voorzien van een eigen energie systeem. Die is nodig om het ingebouwde RFID systeem voor de identificatie van goederen te kunnen voeden. Daarnaast kan ook een wisselsysteem voor tractiebatterijen worden toegevoegd. In dat geval kan de wissellaadbak plus batterijen op het chassis van een elektrisch voertuig worden geplaatst. Op die manier ontstaat een combinatie met een forse ‘elektrische’ actieradius. Het batterijpakket kan ook worden gebruikt voor koeling van de laadbak. Het nieuwe RFID systeem voor lading identificatie gekoppeld aan het voertuignavigatiesysteem. Het systeem bestaat uit een poort waar de lading doorheen wordt gevoerd en die geschikt is voor zowel stukgoed als pallets.
Het Deutsche Logistikkongress vindt plaats van 20 tot en met 22 oktober in Berlijn.
Bron:Innovationsreport