
Fiats Doblò werd tijdens de IAA tentoonstelling in Hannover vorige week onderscheiden als International Van of the Year 2011. De zelfde jury kende de eerste International Pickup Award toe aan de nieuwe Volkswagen Amarok.
Fiat kreeg de prijs voor de zesde keer in de afgelopen vijftien jaar. Ook het eerste model Doblò was al onderscheiden. De voornaamste reden waarom de Doblò won was de enorme verscheidenheid aan varianten waarin de auto leverbaar is. Zo zijn er meerdere wielbases leverbaar en is de carrosserie ook in meerdere hoogtes te bestellen. Bovendien is de Doblò met het grootste laadvolume ook meteen de grootste in zijn klasse. Bijzonder is verder dat de Doblò ook leverbaar is al chassis-cabine met een open laadbak. Deze is desgewenst ook in kippende uitvoering te leveren. Al met al is het aantal specificatie mogelijkheden zo groot dat iedere gebruiker er op maat zijn eigen Doblò mee kan samenstellen. Het monteren en leveren van deze en andere opbouwen gebeurt onder regie van de Fiat fabriek waardoor het geheel dus ook binnen de service en garantie van Fiat valt. Verder waardeerde de jury de hoge mate van comfort die de Doblò biedt. Het comfortniveau is in bestelauto’s de laatste jaren in ‘t algemeen fors toegenomen. De industrie realiseert zich steeds meer dat de bestuurdersstoel van een bestelauto een werkplek is waar mensen vele uren per dag doorbrengen. In de Doblò ontbreekt het de inzittenden qua comfort aan niets.
Breed motorenprogramma
De vele motoren waarmee de Doblò kan worden geleverd was een ander punt dat door de jury hoog werd gewaardeerd. Op de eerste plaats zijn er de MultiJet motoren die niettegenstaande hun kleine cilinderinhoud een fraai koppel en een aantrekkelijk vermogen leveren. Fiat in de hele autowereld pionier op het gebied van de zogenaamde ‘downsizing’: Het steeds meer vermogen halen uit steeds kleinere motoren met als uiteindelijk doel een reductie van de hoeveelheid geproduceerde CO2. Daarnaast reduceert men met ‘downsizing’ uiteraard ook het brandstofverbruik en het gewicht van de motor. De kleine diesel- en benzinemotoren van Fiat worden inmiddels ook door vele andere automerken gemonteerd. Daarnaast wordt de Doblò desgewenst geleverd met een aardgasmotor of met geheel elektrische aandrijving. Beide versies worden af-fabriek geleverd waardoor zowel de aardgas Doblò als de elektrische variant volledig onder de Fiat service en garantie bepalingen vallen. Dat is belangrijk want bij diverse andere bestelautomerken worden de aardgas- of elektrische versies achteraf door andere bedrijven dan de autofabriek zelf gebouwd of beter gezegd ’verbouwd’. In de praktijk blijkt er met de betrouwbaarheid en bedrijfszekerheid van dergelijke voertuigen nogal eens wat mis te gaan. Dat geldt met name voor achteraf omgebouwde elektrische voertuigen. Bij de aardgas Doblò zijn de tanks waarin het gecomprimeerde aardgas wordt opgeslagen onder de vloer weggewerkt zodat de laadruimte geheel in takt blijft. Dat zelfde geldt voor batterijen van de Doblò Electric, ook die zitten keurig onder de vloer. Uiteraard hebben zowel de aardgas- als de elektrische Doblò een hoger eigen gewicht en dus een lager laadvermogen. In veel Europese landen staat de wet echter toe dat het meergewicht van dergelijke alternatief aangedreven voertuigen niet wordt meegeteld bij het eigen gewicht. Verwachting is dat dat te zijner tijd voor de hele Europese Unie zal worden ingevoerd. In Nederland is dat nu nog niet het geval.
De trofee werd in Hannover door jury voorzitter Pieter Wieman overhandigd aan Lorenzo Sistino, de hoogste baas van Fiat Professional en tevens verantwoordelijk voor de verkopen van alle andere Fiat merken buiten Europa.
De verkiezing van de International Van of the Year was spannend. De Opel Movano/Renault Master konden op veel stemmen rekenen (107) maar werden toch verslagen door de Fiat Doblò Cargo, met 128 punten. De nieuwe Mercedes-Benz Vito was met 46 punten hekkensluiter. Dat kwam tevens omdat de wagen erg laat in het seizoen werd geïntroduceerd waardoor niet alle juryleden in de gelegenheid waren de auto te rijden.
Nieuwe onderscheiding
Binnen de jury van International Van of the Year wordt al langere tijd de discussie gevoerd of pickup ook tot de bestelwagens moeten worden gerekend en dus mee kunnen dingen naar de jaarlijkse Award. Vorig jaar is beslist dat dit niet het geval is en dat het beter is voor de pickups een eigen Award in te stellen. Pickups worden weliswaar veelal ook zakelijk gebruikt maar het is toch een totaal ander type voertuig dan een gesloten bestelwagen .De markt voor pickup trucks is misschien in ons land niet zo groot maar is internationaal gezien sterk groeiend. Met name buiten Europa neemt de populariteit van dit type voertuig toe. De industrie reageert daarop met de introductie van steeds meer nieuwe modellen in steeds meer verschillende prijsklassen. Omdat er echter onvoldoende aanbod aan nieuwe pickups is om ieder jaar een Award toe te kennen ontbreekt aan de titel van de Award het voorvoegsel “International”. Naar alle waarschijnlijkheid zal de verkiezing van elke drie jaar plaatsvinden.
De eerste Pickup Award ging naar Volswagen voor de de nieuwe Amarok. De Amarok overtuigde de jury door zijn offroad capaciteiten, maar ook door on-road capaciteiten. Die worden namelijk steeds belangrijker in dit segment, want er wordt steeds vaker veel op asfalt, en minder offroad gereden. Van de maximaal 91 punten scoorde de VW Amarok er 61. Tweede werd de Toyota Hi-Lux, derde de Nissan Navara. De nieuwe Pick Up Award wordt uitgereikt door de dezelfde jury als de Van-of-the-Year Award.
De prijs werd in ontvangst genomen door Wolfgang Schreiber, bestuursvoorzitter van Volkswagen Nutzfahrzeuge in Hannover.
Punten International Van of the Year 2011
1. Fiat Doblò 128
2. Opel Movano/Renault Master 107
3. Mercedes Benz Vito 46
Punten Pickup Award 2011
1. Volkswagen Amarok 61
2. Nossan Navara 24
3. Toyota HiLux 18
4. Ford Ranger 17
4. Isuzu D-max 14
5. Mitsubishi L200 10