
Door een reeks verbeteringen aan buitenzijde en aandrijflijn en uitbreiding van het programma, is de uit 1978 stammende Iveco Daily weer helemaal klaar voor de toekomst. Iveco koos ook voor een nieuwe naam: Ecodaily. Als Mascotte voert men vanaf nu de tekenfilmfiguur Popeye. Die staat voor groen en sterk.
De veranderingen aan de buitenkant zijn op zich subtiel maar geven de Ecodaily toch een beter aanzien. De grille veranderde en er werden andere materialen gebruikt voor de kunststof carrosserie delen waardoor het geheel er wat chiquer en duurzamer uit ziet. Dat geldt ook voor de kunststof delen in het interieur. Verder vergrootte Iveco de keuze aan motorvermogens. De bekende 2,43 liter motoren zijn er nu met 106 en 126 pk vermogen en koppels van respectievelijk 270 en 290 Nm. De motoren worden toegevoegd aan het bestaande programma met 96, 116 en 136 pk.
Alle 2.3 liter motoren voldoen aan Euro 4. Iveco maakt gebruik van een wijziging in de Europese regelingen waardoor voertuigen met een ‘referentiemassa’ van maximaal 2840 kg onder het ‘lichte’ regime vallen waarvoor Euro 4 nog geldt. Met de genoemde 2,3 liter motoren voldoet Iveco daaraan. Voor de modellen zwaarder dan 2840 kg ‘referentiemassa’ geldt het zware regime. Die moeten dus in oktober van dit jaar aan euro 5 voldoen. Daarvoor introduceert Iveco een nieuwe versie van de 3 liter motor. Iveco, of beter gezegd de Fiat Power Train divisie, heeft die motor grondig onder handen genomen. Deze voldoet zonder gebruikmaking AdBlue aan de Euro 5 norm en is leverbaar in vermogens van 146 en 176 pk. In het tweede kartaal van 2010 komt er van deze motor een tweetal versies die voldoen aan de EEV norm. Die norm wordt bereikt door gebruik te maken van tweetraps turbolading in combinatie met uitlaatgasrecirculatie en een roetfilter. Ook hier komt er dus geen AdBlue aan te pas. De EEV-motoren hebben naar keuze 140 of 170 pk vermogen.Verder is er al aan het programma toegevoegd een Ecodaily die op gecomprimeerd aardgas ofwel CNG rijdt. Dit is de zelfde fraaie motor als ook Fiat in de Ducato aanbiedt. Een motor die de karakteristiek van een diesel heeft en meer vermogen levert dan enige andere aardgasbestelauto. Op dit moment is de wagen alleen in ‘monofuel’ versie leverbaar maar gewerkt wordt een versie die –voor nood- ook op benzine kan rijden. Er komt een benzinetank van 14 liter onder. Dan is er het nodige aan veiligheid gedaan: De Ecodaily krijgt standaard ESP inclusief een terugrolrem, een Hydaulic Brake Assist systeem dat bij noodremmingen de remkracht doseert, lastafhankelijke remregeling en uiteraard ABS. Tenslotte komt Iveco met een elektrische versie van de Daily. Deze is voorzien van een sodium nikkel chloride accu die een actieradius van 130 km mogelijk maakt. De levensduur van de batterij is geschat op 1000 cycli. De laadtijd is 8 uur maar daarvoor is wel 380 volt krachtstroom vereist.
Blue&Me
Een andere vrucht van samenwerking met Fiat is het Blue&Me hands-free systeem dat door Fiat en Microsoft werd ontwikkeld en dat optioneel leverbaar is op de Ecodaily. Het systeem werkt met spraakherkenning waarbij het niet uitmaakt wie spreekt. Het systeem hoeft dus niet eerst een stem te leren kennen. Blue&Me wordt aangeboden samen met het telematics system. Daarbij wordt ondermeer gebruik gemaakt van Qualcomm’s FleetVisor™ Mobile Communications Platform.
Wat betreft de GVW’s is het Ecodaily programma uitgebreid met een 7 tons model Het gaat daarbij wel om een chassis-cabine.
Om de vergroening en de de hogere vermogens en gewichten accentueren maakt men gebruik van Popeye de Sailorman als mascotte. Het blik spinazie dat deze zeeman regelmatig hanteert zal op diverse uitingen rond de Ecodaily voorkomen.