
Iveco komt in september met een vernieuwde Daily. Die is uiterlijk licht geretoucheerd en ook van binnen aangepast. De upgrade laat zich vooral gelden op technisch gebied.
De veranderingen aan het uiterlijk zijn niet meer dan een licht gewijzigd front, dat echter wel het aanzien van de auto veranderd. In het interieur zijn er vooral veranderingen aangepast die het comfort van de inzittenden ten goede komt, zoals bijvoorbeeld de verstelbare stuurkolom en een grotere verstelbaarheid van de bestuurder- en passagiersstoelen.
Nieuw is de FPT Industrial 3.0 liter Euro 5 Diesel motor, die een vermogen heeft van 205 pk (150 kW), met een koppel van maar liefst 479 Nm. Dit is mogelijk dankzij de toepassing van ‘twin turbochargers’. Voor de versies van de nieuwe Daily die onder de ‘heavy duty’ homologatie vallen – en ook voor de Natural Power aardgasvarianten – blijft de EEV-certificatie beschikbaar. Het koppel van de 2.3 liter FPT Industrial motor is verhoogd tot 320 Nm en het nieuwe Multijet II multi-event injectiesysteem dat het verbrandingsproces optimaliseert, ‘brengt waardevolle voordelen inzake motorgeluid, brandstofverbruik en uitlaat emissies’, aldus Iveco.
Alle dieselmotorisaties van de nieuwe Daily maken gebruik van een geoptimaliseerd EGR system om de emissies verder te doen dalen. Het vernieuwde EGR system kent een verbeterde controle die er voor zorgt dat de gerecycleerde uitlaatgassen beter verdeeld worden onder de motor cylinders én maakt gebruik van een – standaard – DPF (Diesel Partikel Filter). De structuur van het uitlaatsysteem en de EGR technologie werden met name verbeterd met het oog op de inzet in het stadsverkeer.
Iveco heeft de Daily voorzien van meer veiligheidssystemen. Dagverlichting werd geintroduceerd en de nieuwe, meedraaiende mistlichten verzekeren het feit dat de bestuurder van de nieuwe Daily niet alleen ziet waar hij rijdt, maar ook gezien wordt. De standaard uitrusting omvat daarbij het nieuwe ESP 9 veiligheidssysteem met actieve sensoren, met daarnaast ook ABS (anti blokkeer systeem), EBD (electronic brake force distribution), ASR (tractie controle), MSR (engine speed management om over-run motorremmen te controleren), ESP (stabiliteits controle), HBA (hydraulic brake assistance om ervoor te zorgen dat noodremmen zo effectief mogelijk wordt uitgevoerd), Hill holder, LAC (load adaptive braking control), TSM (trailer sway mitigation), HRB (hydraulic rear wheel brake boost), HFC (hydraulic brake fade compensation), RMI (roll movement intervention) en ROM (roll over mitigation).
De nieuwe Daily blijft beschikbaar in de volledige line-up vanaf 3,2 tot 7 ton totaalgewicht,
wat een laadvermogen mogelijk maakt tot maar liefst 4,7 ton. De bestelwagen versies beschikken over een laadvolume tot 17.2m3. Uiteraard blijven naast de nieuwe 2.3 en 3.0 euro 5 en 3.0 EEV-motorisaties ook de aardgasmotorisaties beschikbaar, alsook de versies met een elektrische aandrijflijn.