Nieuws

Carrosseriebedrijf Jonker uit Apeldoorn heeft in eigen beheer een laadbak ontwikkeld voor het segment chassis-cabines die bij gebruik van deze laadbak tot tien procent zuiniger gaan rijden. Inspelend op de aanstaande Brusselse regelgeving die stroomlijnhulpen toestaat op trailers en laadbakopbouwen in het zwaardere segment bedrijfswagens, heeft Jonker een gestroomlijnde laadbak ontwikkeld die bij lichtere bedrijfswagens toegepast kan worden, de Leanliner.

TJO_4764
“Lichtere bedrijfswagens hebben geen snelheidsbegrenzer, ze mogen harder rijden. Daardoor verwacht ik dat er bij veel bedrijven flink kosten bespaard kunnen worden wanneer ze onze laadbak opbouwen op hun chassis-cabine’’, legt directeur Lauwrens Jonker uit. Aan de voorkant buigt het dak van de laadbak af naar beneden om optimaal op de dakspoiler van de cabine aan te kunnen sluiten. Aan de achterkant bracht Jonker in het dak een stroomlijn aan, waardoor de lucht achter de bak minder turbulentie veroorzaakt. Leanliner-rear2LR“Daardoor blijft de lucht beter stromen rond de bak. Het gevolg is minder turbulentie en ook dat is een methode om tot een lager brandstofverbruik voor chassis-cabines te komen.’’

Wie de bak goed bekijkt, ziet dat het ook onmogelijk is gemaakt om lucht tussen de cabine achterwand en het kopschot van de bak te laten komen. “Een aaneengesloten stroomlijn is de beste methode om tot een verbetering van het brandstofverbruik te komen”, verzekert Jonker.

Jonker zegt te verwachten dat gebruikers het brandstofverbruik van hun chassis-cabine met tien procent zullen zien dalen. “Er zijn nog betere cijfers haalbaar, maar veel is afhankelijk van de inzet. Zij die veel snelwegwerk doen, zullen de beste resultaten halen”, aldus Jonker. Hij heeft al veel ervaring met Leanliner opbouwen op tien tons trucks. “Daar zijn ook zulke verbruiksreducties behaald, terwijl die voertuigen vanwege de snelheidsbegrenzer langzamer rijden. De meeste klanten die ik hiervoor heb, rijden bovendien relatief korte afstanden. Toch profiteren zij nu van de een beduidend lagere brandstofrekening.”

Jonker kan een laadbak in vier à vijf weken na bestelling volledig opgebouwd en compleet afleveren. Het exemplaar op de foto, opgebouwd op een Mercedes Sprinter,  wordt geleverd aan Rustiek Meubelen.

Leanliner-rearLR


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.