
De Jeep Gladiator, de Isuzu D-Max, de Ssang Yong Musso en de Toyota HiLux zijn de finalisten voor de International Pick Up Award, de felbegeerde award die later deze maand op de vakbeurs Solutrans wordt uitgereikt. Bestelauto nam deel aan de uitgebreide testen van de vier finalisten in Kroatië.
Want ja, dat is al jaren een traditie: een uitgebreide rit met pick-ups in een van de jurylanden van International Pick Up Award. Dit keer was Kroatië aan de beurt, en daar kwamen we de finalisten tegen. Nou ja, bijna allemaal dan, want SsangYong kon helaas geen testexemplaar van de Musso leveren. Een goede beoordeling daarvan was dan ook niet mogelijk.
Blijven er drie finalisten over: de Jeep, de Isuzu en de Toyota. Voor de gelegenheid reden ook de RAM 1500 TRX mee, plus de Stormtrak- en Wolftrak-versies van de Ford Ranger en de Special Edition van de spectaculaire Ford Ranger Raptor. Buiten mededinging natuurlijk.
De Isuzu D-Max kennen we al langer. We testten hem al een keertje voor Bestelauto. Dat was een versie met een verbouwde dubbele cabine, het exemplaar dat we in Kroatië ter beschikking hebben is een echte dubbele cabine, met bank. Die versie is overigens inmiddels ook in Nederland op de markt. De Toyota HiLux is een offroad-klassieker. Deze nieuwste versie, in stoere Invicible-uitvoering, reden we nog niet eerder. Ook de Jeep Gladiator reden we nog niet eerder. Hij is in veel Europese landen verkrijgbaar, maar niet in Nederland.
De Jeep nemen we als eerste mee voor een rit. Gewoon over asfalt, om kennis te maken. De Gladiator is aangenaam comfortabel, hij doet zijn Amerikaanse afkomst eer aan. Hij ademt in alles, in zijn uiterlijk, styling en interieur, de legende die Jeep is. De carrosserie is lekker hoekig, het front met de grille zo herkenbaar. Ook de Gladiator heeft een dubbele cabine met zitbank. De laadbak heeft een laadlengte van 150 cm. Er mag 550 kg mee en aan de trekhaak mag 2.750 kg hangen. De Jeep Gladiator heeft een 3.0 V6 diesel, goed voor 264 pk en 600 Nm koppel. De motor is gekoppeld aan een 8 gangs automatische transmissie. De auto doet in zijn uiterlijk klassiek aan, maar is verrassend modern, met veel ADAS-systemen en adaptive cruise control. Het interieur is prettig, met een echte cockpit, veel fysieke knoppen en een lekker dik stuurwiel.
De volgende auto die we aan de tand voelen is de Isuzu D-Max. Een goede bekende dus. De rode D-Max heeft een aansprekend uiterlijk en dezelfde motor als die we eerder in onze V-Cross testauto hadden: de 1.9 liter dieselmotor van 164 pk. Een goede motor, al is hij in lage toeren af en toe wat rumoerig. Op het asfalt is de auto erg comfortabel, een forse stap vooruit ten opzichte van het vorige model. De D-Max heeft een laadbak met een lengte van 157 cm. Hij mag 995 kg aan lading meenemen. Aan de trekhaak mag 3500 kg. Het interieur van de D-Max is prima voor elkaar, met veel bedienings op het met leer beklede stuur en ook een keur aan ADAS-systemen. Het is zelfs mogelijk om met de D-Max Level 2 autonoom te rijden.
De laatste kandidaat waarmee we het asfalt op gaan is de Toyota HiLux. Een oudgediende, al is hij natuurlijk recent vernieuwd. De HiLux is van legendarische kwaliteit, maar zag er wel altijd wat saai uit. Dat is veranderd met de Invicible-versie. Die geeft hem echt een stoer uiterlijk, maar dat kan niet verhullen dat de HiLux nog steeds een echt werkpaard is. Een comfortabel werkpaard, dat wel. De HiLux was er op het testevenement in diverse varianten, met zowel een dubbele cabine als een anderhalve cabine. De HiLux wordt aangedreven door een krachtige 2.8 liter D4-D dieselmotor, goed voor 204 pk en een koppel van 500 Nm. Daarmee komt de auto goed van zijn plek, maar het wordt nooit een krachtpatser. De Japanner is en blijft boven alles beschaafd en daarom een tikkeltje saai. Dat merk je ook in het interieur, waar alles echt helemaal in orde is, maar we niet echt enthousiast kunnen worden.
Op dag 2 van het IPUA-event wordt het pas echt leuk. We trekken het Paklenica National Park in om de auto’s een dag lang offroad aan de tand te voelen. We doen dat onder begeleiding en met een hele trits auto’s achter elkaar is het een bijzondere karavaan in het overigens bijzonder mooie landschap. De juryleden wisselen regelmatig van auto’s en kunnen zo alle kandidaten goed aan de tand voelen. De Isuzu D-Max reden we al eens in de Achterhoek offroad, maar de bergen in Kroatië zijn toch echt wat anders. De auto houdt zich daar echter ook prima. De offroad-capaciteiten zijn makkelijk te selecteren met een draaiknop. Fijn is dat de D-Max elektrische stuurbekrachtiging heeft. Daardoor komen oneffenheden en stenen in de ondergrond veel minder duidelijk door in de besturing. Zelfs op snelheid hoef je niet, zoals vroeger, bang te zijn dat het stuur uit je handen wordt geslagen. Comfortabel is ook de Jeep Gladiatior. Misschien is de Jeep, en dat klinkt vreemd voor zo’n oer pick-up, misschien wel iets te soft. Je zou soms wensen dat je iets meer feeling zou hebben met de ondergrond. 4WD en lage gearing moet je bij de Jeep nog selecteren met een mini-pookje. Nostalgisch, maar dat kan tegenwoordig toch ook met druk- of draaiknoppen? De Toyota HiLux heeft dat bijvoorbeeld weer wel. De HiLux is echt een terreintijger, voor wie niets te gek is. Hij heeft met zijn ladderchassis echt een klassiek karakter in het terrein. Klassiek is ook het gebrek aan een elektrische stuurbekrachtiging, iets wat de andere twee kandidaten wel hebben. Het ontbreken ervan zorgt dat je oneffenheden op de weg direct voelt in je stuur. Onroad is dat niet erg, maar offroad beweegt het stuur in je handen en dat is vermoeiender dan dat je met elektrische stuurbekrachtiging rijdt.
Na tientallen kilometers door de Kroatische wildernis parkeren we de Jeep, de Isuzu en de Toyota. Nu moeten we ons gaan beraden over het jury-oordeel en stemmen voor de International Pick Up Award. De mening van de jury, gevat in de uitslag van de stemming, en resulterend in slechts één winnaar, wordt bekend gemaakt op de vakbeurs Solutrans in Lyon, op de avond van 17 november a.s.