
Het Duitse geld- en waardetransportbedrijf Prosegur heeft een wereldprimeur te pakken: het rijdt rond met de allereerste elektrische geldauto. De MAN eTGE werd voor zijn belangrijke taak omgebouwd en gepantserd.
“Gezien het feit dat onze groep jaarlijks het equivalent van 550 miljard euro veilig vervoert met alle transportmiddelen, is het van vitaal belang dat we onze rol als vernieuwer te allen tijde omarmen en ook de verantwoordelijkheid dragen om op een duurzame manier zaken te doen”, zegt Jochen Werne, Chief Development Officer bij Prosegur Deutschland.
De MAN TGE 3.140 E bestelauto, die voor Prosegur de regio rond Potsdam gaat bedienen, werd door carrosseriebouwer Stoof International voorzien van niveau FB3-pantsering. Stoof stond voor de uitdaging om extreem lichte materialen met dezelfde weerstandsklasse te gebruiken. De elektrische bestelwagen biedt plaats aan maximaal drie personen. Inclusief de bepantsering bedraagt het leeggewicht ongeveer 3.150 kg.

Prosegur heeft bijna 900 voertuigen op de weg in heel Duitsland, zowel voor interregionaal vervoer als voor binnenstedelijk gebruik. Bij binnenstedelijke operaties leggen de voertuigen slechts korte afstanden af, meestal 60 tot 70 kilometer per dag. Met een bereik van 120 tot 130 kilometer (115 km volgens de huidige WLTP-cyclus) in een echte stadsomgeving is het bereik van de eTGE meer dan voldoende.
Prosegur is nu bezig met het testen van de elektrische auto. Een uitdaging waar het bedrijf in de dagelijkse praktijk mee te maken krijgt, is het laadvermogen. Het laadvermogen van het voertuig wordt beperkt door de verplichte veiligheidspantsering die wordt gebruikt in de geld- en waardetransportsector. “Ik ben tevreden over het gewicht van de eTGE. “We zijn ervan overtuigd dat onze ecologische en economische doelstellingen verenigbaar zijn. Als de testfase succesvol is, is Prosegur van plan om meer voertuigen met een elektrische aandrijving aan te schaffen”, aldus Werner.
