Nieuws

Méér subsidie voor e-besteller in 2022

De Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) wordt voor 2022 uitgebreid. Kleinere bedrijven krijgen in plaats van 10 procent nu 12 procent subsidie op de aanschaf van een elektrische bestelauto. Er is net als in 2021 22 miljoen euro beschikbaar, maar het deel van de subsidie die dit jaar niet is opgemaakt kan volgend jaar eventueel extra ter beschikking komen.

Steven van Weyenberg

Dat schrijft demissionair staatssecretaris Steven van Weyenberg van Infrastructuur en Waterstaat aan de Tweede Kamer. De SEBA-regeling past bij de voorgenomen invoering van zero-emissiezones in 2025. Er zijn uitzonderingen voor bestelauto’s met Euro 5 (toegang tot 31 december 2026) en Euro 6 (toegang tot 31 december 2027). Bestelauto’s van Euroklasse 4 zijn niet uitgevoerd met een roetfilter en hebben geen toegang tot de zero-emissiezone. In 2020 betrof dit echter circa 20 procent van het totale aantal bestelauto’s. Kamerlid Ziengs (VVD) heeft zich hard gemaakt om de ondernemers met een Euro 4- besteller extra te steunen. Dat is niet mogelijk met financiële steun op basis van het bezit van een Euro 4 auto, en daarom komt Van Weyenberg met de oplossing van extra subsidie voor kleine ondernemers.

Hij schrijft aan de Kamer: “In de huidige Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) komen ondernemers voor bestelauto’s vanaf 20.000 euro in aanmerking van een subsidie van 10 procent van de aanschafprijs (netto-catalogusprijs) tot een maximum van 5.000 euro per voertuig. Op basis van de Europese staatsteunregels mag de financiële steun aan grote bedrijven maximaal 40 procent van de meerkosten bedragen, voor middelgrote bedrijven maximaal 50 procent en voor kleine bedrijven maximaal 60 procent zijn. Onder kleine bedrijven wordt verstaan: bedrijven met minder dan 50 werknemers en een jaaromzet of jaarlijks balanstotaal van maximaal 10 miljoen euro. Dit is ook de groep bedrijven met oudere Euro 4 auto’s die het hardste een steuntje in de rug nodig heeft. Voor deze groep ondernemers kan het subsidiepercentage worden verhoogd van 10 naar 12 procent.”

Er veranderen nog meer zaken aan de SEBA-regeling voor 2022. De eerste wijziging, de ontkoppeling van het eigendom van het voertuig en de tenaamstelling van het voertuig, heeft betrekking op het aantrekkelijker maken van de regeling voor operationele lease. Dit is van belang voor bedrijven die geen voertuig willen of kunnen aanschaffen.

De tweede wijziging, is feitelijk een handhaving van de eerder aangekondigde tijdelijk langere vaststellingstermijn in verband met langere levertijden door het wereldwijde chiptekort. Hiermee wordt grotendeels voorkomen dat bedrijven hun aangevraagde subsidie alsnog mislopen, doordat de elektrische bestelauto niet op tijd kan worden geleverd.

De derde wijziging betreft het subsidieplafond. Dat ligt voor 2022 net als 2021 op 22 miljoen euro. Veel ondernemers schuiven de aanschaf van een elektrische bestelauto nog even voor zich uit, waardoor in 2021 tot nu toe bijna 40 procent van het budget niet is gebruikt. Dat komt door onduidelijkheid over zero-emissiezones, de voortdurende Coronapandemie en de langere levertijden van auto’s. De staatssecretaris zegt zich in te zetten om het in 2021 niet gebruikte budget beschikbaar te houden voor 2022. “Het is duidelijk dat we alle middelen nodig zullen hebben. Ik verwacht dat de verkoop in 2022 verder aan zal trekken. De insteek is dat alle subsidieaanvragen die in 2022 worden ingediend ook daadwerkelijk gehonoreerd kunnen worden”, aldus Van Weyenberg.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.