Nieuws

Mercedes-Benz Citan komt pas in september

1

10.400 eenheden hoopt Daimler dit jaar nog te verkopen van de nieuwe Citan, de compacte bestelauto. Alleen zullen Nederlandse klanten wel moeten wachten tot oktober. Want hoewel het voertuig aan de vooravond van de BedrijfsautoRAI zijn preview in Amsterdam beleefde, staat hij niet op de tentoonstelling. Jammer, want het is een leuke auto geworden.

Bij Mercedes-Benz zijn ze er open over: “Ja, de Citan is op basis van de Renault Kangoo en ja hij wordt ook in Frankrijk gebouwd. Maar we hebben er écht een heuse Mercedes van gemaakt.” Dat laatste geloven we onmiddellijk na het zien van de lichte besteller. Volgens insiders is de auto vanaf de A-stijl 15 centimeter langer geworden, kreeg een eigen neus en andere A-symmetrische achterdeuren en een andere wielophanging. Renault zette de auto juist hoger op de wielen omdat de Franse Tante Pos er ook mee rijdt. En die moet er tot in diepe binnenlanden mee uit de voeten kunnen. De Duitse ingenieurs verlaagde de auto juist weer iets. Dat geeft een wat strakkere wegligging en benadrukt juist het Citygebruik.

Je kunt je afvragen waarom Mercedes-Benz zich met de Citan mengt in het prijsvechtsegment. Voor de kopers van lichte bestelauto’s staat de prijs voorop. Voor Mercedes-Benz betekent het dat ze een auto moet kunnen leveren die in ieder geval rond de prijs van bijvoorbeeld een VW Caddy moet zitten en toch de meerwaarde heeft die het huis met de Ster claimt. De reden is dat ze wel moeten. Een steeds groter deel van distrubutie in binnensteden gebeurt Europawijd in steeds compacter auto’s. Dit vanwege de beschikbare ruimte én de milieu- en klimaateisen. En juist in dat segment moest Mercedes-Benz tot nu toe nee verkopen. Door nu juist door een al bestaand bouwplatform te nemen, kon men de ontwikkelingskosten zover in de hand houden dat de auto inderdaad financieel in de buurt van de bench blijft. Toch is er nog drie jaar aan gewerkt.

Maar het resultaat mag er zijn. De auto komt meteen in drie lengtematen en met vier verschillende motoren. Daarmee vult hij alle behoeftes in die ondernemers in een stedelijke omgeving kunnen hebben: 3.94 meter als het compact kan, 4.71 meter als het groter moet maar niet te groot. Iets soorgelijks geldt voor de motoren die ook van Renault komen maar door Mercedes-Benz zijn bewerkt. Ze hebben vermogens van tussen de 55 kW (75 pk) tot 81 kW (110 pk) vermogen en een benzinemotor met 84 kW (114 pk). Alle dieselmotoren beschikken standaard over een roetfilter. Vijf- en zesversnellingsbakken zorgen voor de krachtoverbrenging op de voorwielen. De service is om de 40.000 km. Voor de dieselversies is er nog een BlueEfficiency pakket te koop. Waarmee Mercedes-Benz claimt dan het verbruik beter zal zijn dan één op 20 kilometer! Dat lijkt ons bij stadsverbruik ambitieus.

Uiteraard beschikt de nieuwe Citan over een omvangrijk veiligheidspakket. Centraal staat het standaard geleverde elektronische stabiliteitsprogramma ADAPTIVE ESP, dat rekening houdt met de beladingstoestand van het voertuig. Dit innovatieve rijdynamieksysteem verbindt in de nieuwe Citan de functies van het anti-blokkeersysteem ABS® , het over- en onderstuurcontrolesysteem VDC (Vehicle Dynamic Control) alsmede het tractiesysteem TCS (Traction Control System). Het omvat bovendien de antislipregeling ASR en aandrijflijn- en remmomentregeling. Verder zijn er standaard maar liefst zes airbags. Naar keuze zijn er nog talloze opties. Het laadvermogen is nog niet bekend. Maar aangezien dat bij de Kangoo tussen de 500 en ruim 650 kg zit, zal dat bij de Citan niet veel anders zijn.
 

1 reactie op “Mercedes-Benz Citan komt pas in september

  1. A. van Eijk schreef:

    Op dit moment rijd ik een Kangoo, met volledige tevredenheid. aar deze nieuwe Mercedes, lijkt me ook perfect voor mijn doeleinden. Ik heb twee erge grote honden.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.