Nieuws

Mercedes-Benz Sprinter 319 CDI dubb. cabine

De Mercedes-Benz Sprinter heeft zijn sporen wel verdiend in Nederland. Bestelauto reed echter nog nooit met een versie met dubbele cabine. Dat doen we nu wel, in een Sprinter met een smakelijke 3.0 V6 diesel. Een mannetjesputter dus.

De Sprinter is in zijn huidige vorm alweer een aantal jaren op de markt, maar hij ziet er nog verbazingwekkend goed uit. Natuurlijk, op onze testauto waren een flink aantal opties geschroefd die de aanblik veraangenamen, zoals bumpers in zilvergrijze lakkleur, 17 inch lichtmetalen velgen, een verchroomde grille en bi-xenon lampen. Daar moet voor betaald worden, maar dan heb je ook wel een blits ogende besteller. De dubbele cabine is voorzien van donker gekleurde ‘VIP’ ramen. Opvallend detail aan de achterzijde: de grote achteruitrijcamera. Een joekel van een ding, dat ons wel vandalismegevoelig lijkt. De camera geeft een goed zicht achter de auto. Rondom zijn ook parkeersensoren gemonteerd, dus parkeerschade is nu echt uit den boze.


Op leeftijd
In het interieur valt op dat het dashboard al heel wat jaartjes meegaat. Er is voldoende bergruimte, met vakken boven het hoofd en een groot documentenvak op het dashboard, er is een aluminium verfje op sommige delen gesmeerd, maar de leeftijd van het ontwerp verraadt zich. Nieuwkomers als de Renault Master hebben een ergonomisch beter dashboard, dat ook praktischer is in gebruik. Standaard in het dashboard bij een Sprinter: de pook van de vijftraps automaat. Niet standaard, wel goed, voor 2550 euro op de optielijst: het Comand navigatie- en audiosysteem. Kijken we over de schouder, dan zien we de ruime dubbele cabine. De bank heeft een wat lage, korte zitting, het comfort is goed. Er zijn armsteunen in de leuning gemonteerd. Ook is er achterin voldoende opbergruimte. Luxe en erg gemakkelijk is de elektrische schuifdeur rechts, voor 800 euro op de optielijst.

Prima
De ruimte voor bestuurder en passagiers wordt gescheiden van de laadruimte door een tussenschot met een aangenaam grote ruit, zodat ook goed door de achterste deuren kan worden gekeken. Die gaan 180 graden open. Een opstapje helpt bij het betreden van de laadruimte. Die is ruim en luxe betimmerd. De dubbele cabine beperkt de dimensies in de lengte tot een erg goede 240 cm, onder de bank van de dubbele cabine is 46 cm extra laadlengte beschikbaar. Dat zijn prima cijfers gezien de middellange wielbasis. Hou er de cijfers van de Opel Movano uit het meinummer van TTM.nl maar eens naast. Het laadvermogen is door het hoge eigen gewicht van de Sprinter wel beperkt tot 1395 kg.

V6
Mercedes had onze Sprinter voorzien van de sterkste krachtbron voor deze auto: een V6 diesel van maar liefst 190 pk. Over acceleratie hebben we niet te klagen gehad, maar zoveel power gekoppeld aan de standaard automaat was af en toe te veel. De automaat schakelde soms niet snel genoeg op, wat zorgde voor erg veel toeren. Bij 120 km/h op de snelweg draaide de motor 3000 toeren, de geluidswaarden zijn netjes. Na bijna 470 km rijden tankten we 58,31 liter diesel, een brandstofverbruik dus van 1 op 8. Dat is dus de keerzijde van een krachtige diesel, al denken we dat met een handgeschakelde bak betere waarden haalbaar zijn.

Conclusie: deze met opties volgestouwde dubbele cabine Sprinter staat zijn mannetje, is krachtig en vervoert vijf man in comfort en luxe, maar daar moet wel voor betaald worden. Eerst bij de dealer, later aan de pomp.
 
Specificaties en metingen

Merk                                                                       Mercedes-Benz
Type                                                                       Sprinter 319 CDI dubbele cabine
Motor                                                                      3.0 V6 diesel
Inhoud (cc)                                                              2987
Vermogen (pk)                                                        190
Koppel (Nm/toeren)                                                  440/1600
Afmetingen uitwendig lxbxh (cm)                               591 x 199 x 242
Wielbasis (cm)                                                         366
Laadruimte lxbxh (cm)                                              240 x 178 x 165
Tilhoogte (cm)                                                          67
Eigen gewicht (kg)                                                    2105
Nuttig laadvermogen (kg)                                          1395
Max. Aanhangwagengewicht (kg)                               3500
Geluidsniveau bij 80/120 km/uur (dBA)                       65/73
Acceleratie 0-80 km/h (sec)                                       8,8
Acceleratie 80-120 km/h (sec)                                   10,4
Brandstofverbruik (gecombineerd, onbeladen)            1 op 8,1
CO2-uitstoot (gr/km)                                                262
Aanschafprijs basismodel (€)                                     30.960,-
Prijs zoals getest (€)                                                 50.362,-

Alle prijzen excl. BPM en excl BTW

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.