Nieuws

Het Franse lerarenechtpaar Géraldine Gabin en Xavier Chevrin arriveerde vorige week in Parijs na een recordtocht met een elektrische Citroën Berlingo. Ze reden van Sjanghai naar Parijs over een afstand van 14.000 kilometer.

Na de officiële introductie van voertuig en team eind vorige jaar werd de Berlingo verscheept naar het Chinese Sjanghai. Vanaf de wereldtentoonstelling in die stad vertrok het team met bestemming Parijs. De Berlingo Electrique wordt gebouwd in een serie van duizend exemplaren voor de Franse posterijen. De elektrische Citroën Berlingo die voor de tocht werd gebruikt was geprepareerd door de Franse elektro-specialist Venturi. Gabin en Chevrin treden met hun tocht in de voetsporen van de Croisière Jaune, een monstertocht die Citroën deed in 1931-32 waarbij voor het eerst met succes per auto Azië werd doorkruist. Destijds waren de auto’s voorzien van rupsbanden. De tocht van het Franse echtpaar duurde 55 dagen. De rit voerde door China, Kazachstan, Rusland, Oekraïne, Polen, Tsjechië, Duitsland en Frankrijk en besloeg in totaal 14.000 kilometer. Per dag werd een afstand van driehonderd tot vierhonderd kilometer afgelegd. Aan het einde van iedere dag begon de zoektocht naar een stopcontact. Soms was dat zo gevonden, soms ook niet en moest men uren rondrijden. De oplaadtijd van de accu’s in de Berlingo is zes tot zeven uur. De gewone Berlingo Electrique heeft een actieradius van 120 kilometer. Dat was te weinig voor zo’n grote tocht. Om die reden werd de Berlingo uitgerust met drie accupakketten van 23,5 kWh. Daarmee werd de actieradius vergroot tot 360 kilometer. Op één rit, door de Gobi woestijn, werd zelfs 430 kilometer afgelegd. Maar zoal te zien op het kaartje hieronder moest er toch wel heel vaak worden getankt.
De fransen hebben een officiële website voor het evenement ingericht. Het echtpaar zelf hield regelmatig een blog bij. Met name op datblog zijn veel leuke foto’s te zien. 
 


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.