Nieuws

Milieuzonering bestelauto’s pas in 2009

De milieuzones voor bestelauto’s komen er niet eerder dan in het najaar van 2009. Uit de beantwoording van Kamervragen over de voortgang van het convenant milieuzonering bestelwagens blijkt dat een uitbreiding van de milieuzones met bestelwagens en personenauto’s pas na een wijziging in de Wegenverkeerswet (WVW 1994) mogelijk is. Dit antwoordde minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat onlangs op vragen van de Tweede Kamer.

De RDW is op dit moment niet bevoegd om gegevensbestanden van kentekens en euronormen voor bestelwagens en personenauto’s aan elkaar te koppelen. Dit probleem bestond niet bij het instellen van milieuzones voor vrachtauto’s, omdat er vanuit de EU al langere tijd een verplichting bestaat de emissieklasse van vrachtwagens te registreren.

Uit onderzoek blijkt dat het voor de RDW op in principe eenvoudige wijze mogelijk is emissieklassen / euronormen aan de kentekenregistratie van personen- en bestelauto’s toe te voegen. De RDW kan gelijktijdig aan het wetswijzigingtraject beginnen met de uitvoering van de werkzaamheden. Pas wanneer de wetswijziging van kracht is, kunnen de gegevens openbaar gemaakt worden.

De gemeenten handhaven de milieuzones via het ‘uitlezen’ van het kenteken. Maar ook voor de differentiatie van parkeertarieven en op termijn differentiatie van de motorrijtuigenbelasting is een koppeling van kenteken en Euronorm noodzakelijk.

Afgelopen voorjaar heeft het bedrijfsleven te kennen gegeven het convenant niet te ondertekenen zolang er geen sloopregeling komt voor vervuilende bestelauto’s die niet aan de overeengekomen toegangseisen voldoen. Op dit moment is de minister van VROM in gesprek met het bedrijfsleven om het fonds van Autorecycling Nederland (ARN) te gebruiken voor de sloopregeling. Momenteel zit in dit fonds circa 160 miljoen euro aan betaalde verwijderingsbijdragen door kopers van personen- en bestelwagens.

Branche-organisatie EVO vindt de termijn van ‘najaar 2009′ aan de optimistische kant. Het wordt volgens EVO op zijn vroegst 2010. “Er is namelijk een convenant tussen overheid en bedrijfsleven in voorbereiding waarin staat dat ondernemers een half jaar de tijd krijgen om aan de eisen van de op handen zijnde zones te kunnen voldoen. En ondernemers kunnen pas actie ondernemen wanneer van alle bestelauto’s de emissieklasse bekend is. Aangezien er bijna 900.000 bestelauto’s in Nederland rijden, is het voor de RDW nog een hele klus om aan al die auto’s een emissieklasse toe te kennen”, aldus de EVO.

De brief van Minister Eurlings, met alle details over deze kwestie, is te lezen in onderstaand PDF document.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.