
Mobilize, het mobiliteitsmerk van Renault, introduceert met de Duo en bedrijfswagenvariant Bento een nieuwe volledig elektrische vierwieler puur voor de stad.
De Duo is helemaal gericht op rijden in de stad, waar beperking rond voertuigen en uitstoot aan de orde van de dag is. Maar die beperking geldt niet voor de Duo, want die is volledig elektrisch en tevens lekker klein.

De Duo heeft een achterin geplaatste elektromotor die de achterwielen aandrijft en is verkrijgbaar in twee versies. De ene heeft een topsnelheid van 45 km/u en mag bestuurd worden door iedereen vanaf 16 jaar met een bromfietscertificaat of rijbewijs B, terwijl de andere een topsnelheid van 80 km/u heeft en uitsluitend met een rijbewijs B mag worden bestuurd. De actieradius is 140 km.
Dankzij het direct beschikbare koppel biedt de Duo levendige prestaties. Het ontbreken van motorgeluiden en trillingen, een typische eigenschap van elektrische voertuigen, zorgt daarbij voor aangenaam gebruikscomfort. Samen met zijn actieradius van 140 kilometer (onder voorbehoud van homologatie) leent de Duo zich perfect voor gebruik in en rond de stad.
De Duo maakt gebruik van een buizenframe en carrosseriepanelen in ongespoten kunststof (polypropyleen). De voor- en achterbumper zijn identiek om de productie- en reparatiekosten te beperken. Voor de bumpers en zijskirts is een specifieke kunststofkorrel ontwikkeld om sporen van slijtage te beperken en krassen onzichtbaar te maken. Voor de verlichting is de Duo voorzien van twee LED-koplampen en een LED-strip over de breedte als achterlicht. Bepaalde delen van de antraciet- en oranjekleurige carrosserie zijn naar wens te personaliseren door de eigenaar, zoals het deel onder de voorruit, de deurhandgrepen en de C-stijlen. Binnenin is het dashboard te personaliseren, terwijl het aantal mogelijkheden verder zal worden uitgebreid.

De Duo heeft twee grote portieren die verticaal openen als vleugels, waardoor gebruikers altijd aan de goede kant van de weg of tussen twee geparkeerde auto’s kunnen uitstappen. Deze architectuur is ook veiliger voor voetgangers en fietsers, want de portieren zwaaien niet open. “De Duo is zowel rationeel als emotioneel ontworpen om te delen, maar ook om op een brede manier in te spelen op de behoeften van het stadspubliek dat gevoelig is voor milieukwesties. Met zijn functionele en duurzame design weerstaat de Duo bovendien modetrends en blijft hij up-to-date dankzij de refurbish-cycli in de Refactory,” aldus Eric Diemert, Directeur Designprojecten bij Mobilize. De Duo heeft twee zitplaatsen achter elkaar.
De Duo is gebaseerd op een open en connected, elektronische architectuur die de mogelijkheid biedt om evoluerende connectiviteitsdiensten aan te bieden en het delen van gegevens vergemakkelijkt met bescherming van persoonsgegevens.
De Bento, de bedrijfswagenvariant van de Duo, bezit dezelfde uiterlijke kenmerken als de Duo, maar richt zich tot zakelijke klanten die een compact, volledig elektrisch voertuig voor ‘last mile’-diensten zoeken. De Bento heeft achterin een gesloten laadruimte op de plaats van de passagiersstoel. Dankzij optimaal ruimtegebruik biedt hij een nuttig laadvolume van bijna 700 liter. De behuizing is gemaakt van rotomoulding-plastic en heeft een gespikkelde grijze kleur.



De twee asymmetrische portieren bieden een grote openingshoek (tot 140 graden). Een luik maakt het mogelijk om lange voorwerpen rechts van de bestuurder te vervoeren. Er zullen interieurinrichtingen worden aangeboden die beantwoorden aan de verschillende behoeften en toepassingen van professionals, zoals opbergmodules voor gereedschap.
Net als bij de Duo kunnen specifieke oppervlakken van de antraciet en oranje carrosserie van de Bento worden gepersonaliseerd. De laadbak biedt bovendien extra personaliserings- en markeringsoppervlakken bij de zijpanelen en achterportieren.
De Bento wordt vanaf 2024 voor langetermijnverhuur aangeboden aan professionals.
“De Bento vertaalt de coole en sympathieke geest van de Duo naar de wereld van de bedrijfswagens. Hij maakt het mogelijk om zijn beroepsactiviteiten zichtbaar te maken in de openbare ruimte, maar ook om te voldoen aan de eisen van groeiende sectoren, zoals ‘last mile’-diensten”, benadrukt Benjamin Manceau, productmanager Mobilize Duo en Bento.
De Duo en Bento doen denken aan de Renault Twizy, waar Renault jaren geleden pionierde in de binnenstad. Bestelauto deed ooit een test met de Twizy Cargo.