Emissieloos vervoer is helemaal van deze tijd. Zeker als het gaat om vervoer in de stad, waar elk fijnstofje er een te veel is. Bestelauto testte daarom een wel heel eigenaardige bestelauto: de Renault Twizy Cargo.
Lang geleden, ver in de vorige eeuw, zag je wel eens van die concepttekeningen over de ‘auto van het jaar 2000’. Dat zag er dan ongeveer uit als een ei op wielen. Precies zo ziet de Renault Twizy Cargo er uit. Uiterst eigenaardig voertuig, dat nu ook als bedrijfswagen te koop is. Nog nooit werden we op straat zo nagekeken met een testauto, en nog nooit hoorden we zoveel schampere opmerkingen. ‘Brommobiel’ en ‘invalidenauto’ hoorden we noemen vanaf de trottoirs, goed hoorbaar uit de halfopen Twizy. Beide benamingen zijn incorrect. De Twizy is er ook als 45-km auto, maar ons testvoertuig kan 80 km/h rijden en mag dus ook gewoon op de snelweg.











Vleugeldeuren
De Twizy Cargo is klein. 234 cm lang en 140 cm breed. De wielen staan rondom de cabine en dat wetende kun je je positie, ook bij manoeuvreren, prima inschatten. Er zit geen achterruit op de Twizy Cargo, maar het zicht achteruit is goed met de zijspiegels, en anders steek je je hoofd even naar buiten. Dat kan, want standaard heeft de Twizy Cargo geen deuren. Wie dat wil kan voor 595 euro hippe Switchblade deuren kopen, die omhoog scharnieren. Veel gehoorde vraag: word je niet nat als het regent? Bestelauto reed met de Twizy Cargo in plensbuien. Er kwam flink wat spatwater naar binnen, maar zelf bleven we, centraal gezeten achter het stuur, droog. Water mag binnenkomen in de Twizy, het interieur is waterbestendig en er zijn zelfs uitstroomgaten in de vloer bedacht. De cabine is eenvoudig, zelfs spartaans. Er is één stoel, met twee veiligheidsgordels voor optimale veiligheid. Voor de bestuurder een standaard Renault stuur met een digitaal instrumentarium en twee kleine opbergvakjes, waarvan één afsluitbaar en één met een 12V aansluiting. De traploze automaat is te bedienen met twee knoppen: D en R. Neutraal schakel je in door beide knoppen in te drukken. Simpel maar doeltreffend. De handrem werkt tevens als diefstalbeveiliging, hij is niet te ontgrendelen zonder sleutel in het contact. De deuren zijn niet te vergrendelen. In principe kan dus iedereen in de Twizy Cargo plaatsnemen als hij geparkeerd staat. Erger is het als jolig uitgaanspubliek dit echte stadsvoertuig gaat uitproberen als afvalbak of (je moet er niet aan denken) urinoir. Toch maar binnen parkeren dus?
Smalle straatjes
De Twizy Cargo is een echte stadsauto. Hij mag met zijn 80 km/h op de snelweg, maar met het pedaal op de vloer kom je maar net met het verkeer mee, niet echt een fijn gevoel. Met een actieradius van rond de 75 km (afhankelijk van inzet, rijgedrag en temperatuur) is hij het meest thuis in en om de stad, voor distributie van kleine hoeveelheden goederen. Met zijn draaicirkel van 6,8 m en breedte van 140 cm kan hij terecht in de smalste straatjes. De tweede zitplaats die bij de personen-Twizy aanwezig is, is bij de Twizy Cargo ingenomen door een laadruimte die 156 liter groot is. Er mag 75 kg geladen worden.
Fun!
Het rijden met de Twizy Cargo is ongelooflijk leuk. Je weet dat je emissievrij rijdt en het spel is om zover mogelijk te komen met de lithium-ion batterijen. Leuk is om zo weinig mogelijk te remmen. Gas los betekent namelijk dat de batterijen weer energie terug krijgen. En zo rijd je met plezier met het oog letterlijk op de accucapaciteit. Het weggedrag van de Twizy is door de kleine wielbasis niet supercomfortabel, maar het voldoet. Aan boord van de open cabine is het nooit te warm dankzij ‘natural airco’, in de winter is een goede dikke jas wel aan te raden. Het koppel van de Twizy Cargo is altijd voorhanden, wat ervoor zorgt dat je bij het stoplicht prima mee kan komen. Is de batterij toch leeg, dan kan hij met een gewone of Mennekes stekker (keuze bij aanschaf) op het stroomnet of laadpaal worden aangesloten. In drie uur tijd kunnen de batterijen weer volledig worden opgeladen.
De Renault Twizy Cargo is de meest eigenzinnige bestelauto die er is. Iedere ondernemer met een beperkt transportvolume en enig milieubesef moet zeker over aanschaf nadenken. In elk stadscentrum, milieuzone of niet, zien je ze graag komen. Voor een prijs vanaf 8790 is de 80 km Twizy Cargo verkrijgbaar. Let op, daar komt nog wel de huur van de batterijen bij, afhankelijk van kilometrage tussen de 51 en 73 euro per maand.
Iets voor een nieuwe James Bond film. Een Babooshka-auto. De Twizy past vast in achter in de nieuwe Transit Sport. Of je doet een parachute achterin.
De actieradius van 75 km ga je nooit gebruiken, want je wil niet onderweg stil komen te staan. Een benzinetank rij je ook niet leeg. De praktijk zal rond de 50 km zijn?
Ik heb al meerdere malen met de twizy gereden op lange stuken en bij het goed laten regeneren bij het afremmen dus geen rem gebruiken is 75 goed haalbaar.
Beste, ik ben opzoek naar een bestelauto functie met een Renault Twizy.
Ben woonachtig in Gouda graag even op dr hoogte houden.
Met vriendelijke groet,
Sebastiaan Brunnekreeft