Nieuws

Movano/Master stuk comfortabeler

Renault en dus ook Opel zetten met de nieuwe Master/Movano de trend voort waarbij bestelauto’s qua rij eigenschappen en comfort het niveau van personenauto’s evenaren en soms zelfs overtreffen. 

Binnen een kwartier na wegrijden heb je in de nieuwe Master/Movano het gevoel dat je de wagen door en door kent en hem geheel onder controle hebt, ook met 17 kuub laadruimte achter je. “Dat is precies waarnaar we gestreefd hebben” zegt Product Director en vice-president Jean-Jacques Azuar om er meteen aan toe te voegen dat het bereiken van een dergelijk effect een kwestie is van het op elkaar afstemmen van veel verschillende eigenschappen en onderdelen. Azuar legt verder uit dat er bij het ontwerpen van het dashboard en omgeving rond de bestuurder sterk gekeken is naar het design van zitplaatsen in een vliegtuig. “Daar zit alles ook dichtbij maar heb je toch de ruimte om je te bewegen” aldus de 61 jarige Azuar, die binnen Renault een lange bedrijfsauto-ervaring heeft. Voorbeelden van het vliegtuig denken zijn de uitklapbare schrijftafel en de draaiende console waar een laptop op past. Het geheel bevindt zich op de opklapbare rugleuning van de middelste stoel Of dergelijke ietwat fragiele constructies de harde praktijk van bijvoorbeeld het stadsbestelwerk op den duur overleven is een andere vraag. Los daarvan biedt de cabine een hoeveelheid opbergmogelijkheden die naar alle waarschijnlijkheid -we moeten het zelf nog opmeten- door geen enkel ander merk wordt overtroffen. Vergeleken met de oude Master cabine is de nieuwe 5,7 cm langer, wat je meteen merkt in zit- en beenruimte. De Master/Movano biedt een stoel met uitstekende verstelmogelijkheden waardoor het feit dat het stuur maat in één richting verstelbaar stuurwiel is ruimschoot wordt goed gemaakt. Op de Master en naar we aannemen ook op de Movano is een hele serie voorzieningen standaard aanwezig: elektrisch bediende ramen en elektrische bediende en verwarmde buitenspiegels, de opklapbare middenstoel me draaiende console en een compleet tussenschot tussen cabine en laadruimte.
Bijbetaald moet worden voor airco, parkeersensoren, achteruitrijcamera’s en een navigatiesysteem. Dat laatste zit wel op een handige plaats: In het midden boven de voorruit.
Aandrijving
Binnen het programma bieden Renault en Opel zowel voor- als achterwielaandrijving maar echt keuze tussen die twee is er allen bij de modellen in lengte 3, het op één na langste model, in hoogte 2 of 3. De wagens met de kortste lengtes zijn er alleen met voorwielaandrijving. De nieuw aan het programma toegevoegd lengte 4 is er alleen in achterwiel aandrijving. Bij de modellen waar dus wel keuze is, is het verschil in prijs tussen voor- en achterwiel aandrijving niet groot. Renault noemde een bedrag van 1000 tot 1200 euro waar natuurlijk per land van kan worden afgeweken. Volgens Renault’s senior vice-president Uwe Hochschurtz van de Corporate Sales Division zijn er wel degelijk bedrijven die persé achterwiel aandrijving willen: “Als je regel matig met zware pallets rijdt die vaak achterin worden geplaatst is voorwielaandrijving gewoon niet fijn !”
Overigens heeft de nieuwe Master met achterwielaandrijving nu ook een zelfdragende carrosserie en niet mee -zoals bij het oude mode- een chassis. Daardoor is de het verschil in laadvloerhoogte niet meer dan enkele centimeters.
Veiligheid
Uiteraard is bij het ontwerp van de Master/Movano veel aandacht besteed aan de passieve- en actieve veiligheid. Zo hebben alle modellen front en zij-airbags. Ook hebben de wagens zogenaamde ‘fixed bending lights’ waardoor een bocht beter wordt verlicht. ESP en ASR zijn helaas alleen standaard op de achterwiel aangedreven modellen. Verder claimt de fabrikant dat de Master/Movano in zijn segment de kortste remweg heeft. Men noemt zelfs getallen: 44,7 meter voor de voorwielaandrijver en iets meer namelijk 46,6 meter voor de achteraangedreven Master Movano uitgaande van 100 km/uur en volle belading.
Kosten
Er is uiteraard ook gewerkt aan verlaging van de exploitatiekosten van de Master/Movano. Zo is de onderhoudsinterval verhoogd naar het niveau dat op dit moment voor een moderne bestelauto gangbaar is, namelijk 40.000 km. Renault claimt verder dat de remschijven en -blokken 20% langer meegaan en dat de koelvloeistof pas na 160.000 km hoeft worden ververst. Dat was 120.000 km. Alles samen zouden de onderhoudskosten 40-% lager liggen dan dien van het oude model. Met het aanbieden van een nieuwe, 2,3 liter grote diesel doet Renault aan ‘downsizing’ want deze vervangt de huidige tweeënhalve liter viercilinder. Renault claimt een laag verbruik: 1 tot 2,7 liter per 100 kilometer minder dan de oude motoren. Op een volle tank rijdt de nieuwe Master/Movano 200 kilometer meer dan zijn voorganger. Of de motor werkelijk zo zuinig is hebben we niet kunnen meten maar we hebben wel vast kunnen stellen dat het geluidsniveau aangenaam laag is. Tenslotte kan nog worden gemeld -en ook dat heeft een kostenaspect- dat Renault meer dan voorheen af-fabriek allerlei afwijkende modellen aanbiedt. Zo is er een aannemers uitvoering met dubbele cabine maar ook chassis cabines met driezijdige kippers of complete gesloten koelcarrosserieën. Die worden door geselecteerde partners geleverd, vallen onder Renault garantie en worden ook via de Renault service organisatie geserviced. Ook de service organisatie werd onder handen genomen. Een aantal Renault dealers zal in de toekomst het Pro+ concept gaan voeren. Daarbij wordt de zakelijke klant via een aparte balie met gespecialiseerd personeel bediend.
De prijzen van de Movano zijn nog niet bekend maar van Renault wel. Het instapmodel Master T28 L1H1 Generique kost 18.990 euro. Van Opel zijn op dit moment nog geen prijzen bekend maar gezien eerdere ervaringen en gezien de ambities van dit merk zullen ze wel nét onder Renault gaan zitten.


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.