Bestelautotests

Multitest CityVans

Met de introductie van de PSA-drieling Citroën Berlingo, Opel Combo en Peugeot Partner – ook meteen winnaar van de International Van of the Year 2019 – is het segment van de kleine bestelauto’s flink vernieuwd? Hoe verhoudt de nieuwe PSA cityvan zich met de concurrentie en… wat gaat de toekomst brengen?

Dacia Dokker dCi 90

De Dacia Dokker Van is alweer zo’n zes jaar op de Nederlandse markt, sinds april 2013 om precies te zijn. Het merk Dacia is van Roemeense origine, maar zo goed als alles aan deze Dacia Dokker is Frans, want het merk valt onder Renault-imperium. Zodoende heeft deze Dacia precies dezelfde motor als bijvoorbeeld de Mercedes-Benz Citan in deze test, ook al een auto die in samenwerking met Renault is gemaakt. De Dacia ziet er op de foto’s bij deze test net een tikje kleiner uit dan de andere testauto’s, en dat klopt, want zijn dimensies zijn net wat minder groot dan bij de anderen. De wielbasis daarentegen is wel het grootst. De Dokker heeft niet het modernste uiterlijk van ons testquintet, maar zijn looks zijn oké. Hij is zeker niet charismatisch, eerder onopvallend in groepsverband. De meegespoten bumpers en de sidebars, hoewel optioneel, doen hem goed. Ook de grille ziet er modern uit. De kleinere buitenmaten worden vertaald in een wat kleinere cabine. Het interieur is voldoende comfortabel, maar de Dacia is zeker niet het meest luxe. Zo zijn de gebruikte materialen in het dashboard hard en is de stoel matig verstelbaar en het stuur zelfs helemaal niet. Dat zorgt ervoor dat niet iedereen op een optimale zitpositie zal kunnen instellen. Gezeten achter het stuur valt op dat de buitenspiegels van de Dokker aan de kleine kant zijn. In de laadruimte scoort de Dacia door zijn lange wielbasis de langste laadlengte: 187 cm. Het laadvermogen is prima – mede door het lage eigen gewicht van de Dokker, het laadvolume ook. De 1.5 dCi-motor is goed voor 90 pk in deze specificatie en is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak. De aandrijflijn is goed, in de verbruikstest kan de Dacia goed meekomen. Wel merken we gedurende de testweek dat de rijkwaliteiten van de Dokker een treedje lager liggen dan bij de andere testauto’s. Dat is echter een aanvaardbaar minpunt als je kijkt naar de prijs van deze Dokker. Die is zo laag dat je voor de aanschafprijs van andere auto’s in ons testquintet letterlijk twee Dokkers kunt kopen!

Ford Transit Connect 1.5 TDCi

Ford heeft afgelopen jaar haar Transit range aangepast en ook de Transit Connect kreeg een update. Dan is meteen te zien aan de buitenkant, met een grotere grille, nieuwe luchtgeleiders bij de wielkasten, LED-dagrijverlichting en bi-xenon koplampen. We reden exact deze Transit Connect eerder al in een individuele test, dus hij is zeker geen onbekende voor ons. De Chrome Blue lakkleur staat hem uitstekend. De Ford is echt een moderne bestelauto. Dat merken we ook in het interieur. Ook dat is vernieuwd, maar slechts licht. Gebleven is de grote ruimte op het dashboard, slim gebruikt met onder meer opbergruimte. Nieuw is een 6 inch scherm, dat als een soort tablet in het dashboard staat. Fords Sync 3 systeem draait hierop. De Ford is helemaal van deze tijd, want de smartphone kunnen we laden met inductie en met de Ford Pass app op de smartphone hebben we fleet- en voertuiginformatie, maar kunnen we ook een wifi-hotspot maken. De Ford heeft in het dashboard ook nog eens twee USB-poorten, maar ook slimme zaken als een dodehoeksysteem en voorruitverwarming. Volop comfort dus, maar ook aan veiligheid is gedacht. De lijst veiligheids- en assistentiesystemen is schier onuitputtelijk. Favoriet bij ons zijn Adaptive Cruise Control en Lane Keeping Aid, dat helpt de Transit Connect op de juiste rijbaan te houden. Fords rijden bijna altijd subliem en de Transit Connect is daarop geen uitzondering. De nieuwe 1.5 EcoBlue diesel, in ons geval goed voor een vermogen van 120 pk, is zeer verfijnd en vormt een goed paar met de 8 traps automaat. Wel gek dat Ford vooralsnog vasthoudt aan zo’n grote pook. Tegenwoordig zien we voor de bediening van een automatische transmissie draaiknoppen of zelfs toetsen. We hadden graag gezien dat de Ford nog wat beter scoorde in de verbruikstest. Het laadvolume van de Transit Connect is goed, het laadvermogen wat laag door het hoge eigen gewicht. De laadruimte van de Ford is betimmerd, en langs de wielkasten is ook een dikke, opstaande rand hout geplaatst. Dat scheelt zomaar 8 cm. Daardoor blijft er tussen de wielkasten maar 120 cm ruimte over.

Mercedes-Benz Citan 111 CDI L

Voordat Mercedes-Benz toegaf aan haar ‘holistische’ visie op mobiliteit wilde het graag heel praktische bestelauto’s leveren. De Vito Functional is daar nog altijd een goed voorbeeld van, en ook de Citan in deze test. Natuurlijk is de Citan een aangepaste Renault Kangoo, maar dat is in deze tijd van samenwerking tussen autofabrikanten helemaal niet erg. De Citan verkoopt, ook in vergelijking met de Kangoo, heel goed. De Citan kwam naar onze test in een redelijk basic uitvoering. De L in de specificatie laat alleen zien dat er ook een C(ompact)-uitvoering is, want de Citan is het kortst van ons testquintet. Het uiterlijk is al een tijdje niet meer supermodern. Over het interieur van de Citan kun je lang praten. Het dashboard werd door de Nederlander Bertrand Janssen opnieuw ontworpen, maar zelfs hij is er achteraf niet echt tevreden over. Het is massief en biedt niet de functionaliteit zoals de Kangoo dat wel heeft. De Citan is echt een auto ingericht op werken, niet primair op comfort. Zo zitten er op het stuur helemaal geen bedieningsknoppen, zelfs niet voor de optionele cruisecontrol. Die laat Mercedes ons nog altijd bedienen met een stengel aan de stuurkolom. Geen idee waarom. Tussen de stoelen vinden we een armsteun met wat opbergruimte en daarin een fles motorolie. Hebben we niet nodig gehad tijdens onze testweek. De Citan heeft namelijk ook de 1.5 dCi-diesel, net als de Dacia, maar nu met 110 pk. Een nette motor, die samen met de zesgangs handbak aan de haal ging met het beste verbruik in onze verbruikstest. De Citan heeft dan ook een actieradius van bijna 1.000 km. Bij de 1,5 diesel hoort ook een Eco-knop, waarmee je het prestatievermogen van de motor iets kan knijpen en iets voordeliger kan rijden. De motor voldoet volgens Mercedes-Benz al aan de later dit jaar in gang tredende WLTP-emissienorm van Euro 6. De Citan scoort gemiddeld op laadvolume en het minst op laadvermogen: 612 kg mag er mee. De Citan is gunstig geprijsd en echt een functionele bestelauto.

Peugeot Partner 1.6 BlueHDi

We hebben zelden een stel mensen zo blij gezien als het management van PSA na het winnen van de International Van of the Year Award. ’t Is ze gegund, maar nu moet PSA’s nieuwe cityvan het in de praktijk gaan waarmaken. In deze test is dat aan de Peugeot Partner. Die lijkt op de groepsfoto’s bij deze test qua formaat het grootst, maar dat wordt wat vertekend door de hoog opgetrokken neus. De Peugeot ziet er daarmee modern uit, maar ook weer niet te stylish. De Peugeot is wel het breedst van onze testauto’s en dat zie je terug in het interieur, waar veel leefruimte is. Ook in de Peugeot zien we een tabletachtig scherm met tal van functies. Heel opvallend: het kleine stuur, dat ook nog eens van boven en van onderen is afgeplat. Het ermee rijden went echter snel en door de platte bovenkant heb je een prima zicht op Peugeots originele i-Cockpit. Een head-up display mistte in deze auto, dat is een optie die het overwegen waard is. Dat is zeker ook Surround Rear Vision, een combinatie van twee camera’s achterop en aan de rechterzijkant van de auto, waarmee de bestuurder een prima zicht heeft op een beeldscherm op de plek van de achteruitkijkspiegel. Zeker aan de rechterzijkant, waar nu nooit meer een dodehoek is, is dat erg fijn. Opvallend in het interieur is dat de ergonomie erg goed is. Zo kun je overal bij zonder uit je stoel naar voren te hoeven leunen. De Peugeot is modern en dat kun je merken aan zaken als de verkeersbordherkenning, waar je de cruisecontrol op af kunt stellen. Het onderstel en de fijne 1.6 BlueHDi en de vijfbak zorgen voor een uiterst aangename rij-ervaring. De 1.6 diesel zal op den duur wel worden vervangen door een 1.5 PSA diesel. We hopen dat die net zo stil is als deze motor, want zeker in de stad was deze Partner lekker stil. Het laadvolume is nipt het minste in deze test, maar het laadvermogen bedraagt dan wel weer een fijne 1045 kg. Dat is echter een optie, dus daar moet extra voor betaald worden.

Volkswagen Caddy 2.0 TDI

Hoeveel Volkswagens Caddy zouden de burelen van Bestelauto inmiddels al zijn gepasseerd? Heel veel, en nog altijd is de Caddy een van de best verkochte bestelauto’s van Nederland. Daarom kan hij natuurlijk niet ontbreken in deze test. We kregen van de importeur een fraai uitziend zilvergrijs exemplaar, voorzien van LED-koplampen en mooie siervelgen. Ondanks die opsmuk hebben we het design van de Caddy nu toch echt wel gezien. Je vraagt je af wanneer de auto eens grondig van design gaat veranderen. Misschien dat de alliantie met Ford inspirerend werkt. Ook aan de binnenzijde is het een feest van herkenning. De Caddy heeft echter een kwalitatief hoogstaand interieur, met slimme opbergruimtes als het afsluitbare documentenvak op het dashboard, de deurvakken en vakken boven het hoofd. Het stuurwiel is bekleed met leer en lekker dik. Er zitten tal van bedieningsknopjes op, onder meer voor de adaptive cruise control. De airco is dan wel weer handbediend. Fraai en goed bedienbaar is het optionele multimedia- navigatiesysteem. De Caddy heeft een 2.0 liter diesel van 102 pk en een heel fijn schakelende DSG-6. Die werken prima samen en De Caddy heeft een prima weggedrag, zo blijkt tijdens onze uitgebreide testritten. In de cabine blijft het ook mooi stil. Het laadvermogen van de Caddy is gemiddeld in deze test, het laadvolume echter duidelijk groter dan dat van de rest van de auto’s. In het kunststof tussenschot zit een grote ruit, zodat je vanuit de cabine kunt zien wat er met de lading gebeurt. Prettig is het hoge aanhanggewicht van deze Caddy: 1500 kg, het hoogst van dit testquintet. Volkswagen zit qua imago de laatste jaren in de hoek waar de klappen vallen, maar gezien de prestaties van deze Caddy is dat niet terecht. Een diesel is natuurlijk nooit schoon, maar VW is ook al bezig met elektrische versies van deze Caddy. Waar we wel nooit aan zullen wennen is de hoge prijs van een Caddy als je een paar opties kiest.

Opzet en conclusie

Het segment van de cityvans is bijzonder competitief, met tal van aanbieders en goed verkopende bestelauto’s. Het uitgangspunt van deze test was echter voor de hand liggend. De huidige International Van of the Year (van 2019) dus, is de drieling van PSA: de Citroën Berlingo, Opel Combo en Peugeot Partner. Om dat trio winnaars hebben we deze multitest gecentreerd.

Drie winnaars dus, maar het is natuurlijk niet nodig om ze ook alle drie in deze test te hebben. Dat zou wat te veel van het goede worden, en dus hebben we besloten de Peugeot Partner aan te wijzen. De auto kwam op verzoek razendsnel vanuit Amsterdam naar onze redactie.  Splinternieuw, met net 500 km op de teller. De 1.6 BlueHDi in de Partner heeft 100 pk en dus vroegen we aan andere importeurs om hun cityvan met ook 100 pk. De Dacia Dokker is niet leverbaar met 100 pk, maar wel met een 1.5 dCi met 90 pk. Van de gelijke Renault Kangoo en Mercedes-Benz Citan kozen we dit keer voor de laatste, met ook een 1.5 dCi met 110 pk. De Volkswagen Caddy kwam met een 2.0 TDI motor met 102 pk naar de redactie. De Ford Transit Connect heeft het hoogste vermogen: 120 pk. De Caddy en de Transit Connect zijn voorzien van automatische transmissies, de rest heeft een zesversnellingsbak (Mercedes) of een verzet met vijf gangen (Dacia, Peugeot). Er zijn natuurlijk nog meer aanbieders in dit segment. We hebben al uitgelegd waarom er geen Kangoo, Berlingo of Combo meedoet, maar de echt ontbrekende auto is de Fiat Doblò Cargo. Fiat Professional wilde dit keer niet meedoen aan de test, mede omdat er later dit jaar productupdates verwacht worden.

In een test van Bestelauto is volop tijd om onderling te vergelijken. Opvallend is dat de cityvans steeds groter lijken te worden. Optisch vooral, want het gaat vooral om de breedte die groeit. Dat is vooral te zien bij de Partner, die 10 cm breder is dan de Dacia Dokker. Die lichte groei in omvang komt vooral de interieurruimte ten goede, want daar scoort de Partner heel goed. Vreemd genoeg werkt het bij de laadruimte niet zo, want daar is de Partner het minst bedeeld en scoort het aloude Caddy-ontwerp het beste. Het is zaak goed op te letten bij het laadvermogen, want dat verschilt nogal. De moderne technologie in bestelauto’s weegt veel en dat levert bijvoorbeeld bij de Ford een hoog eigen gewicht op. Soms is het mogelijk extra laadvermogen bij te bestellen.

Een vast onderdeel van onze testweek is de verbruikstest, met een rit van ruim 200 km. Daar kwam een best verrassende winnaar uit naar voren: de Mercedes-Benz Citan, die met 1 liter diesel gemiddeld 17,9 kilometer ver kwam. De Citan is al een tijdje op de markt, maar de Renault-motor is goed bijgehouden en hij voldoet al aan de WLTP-eisen. De overige bestellers liggen qua verbruik heel dicht bij elkaar, alleen de Ford Transit Connect verbruikt iets meer, maar hij heeft dan ook net iets meer vermogen. Wat betreft acceleratie, voor wie dat belangrijk vindt, lagen de auto’s ondanks hun verschillende vermogens allemaal heel dicht bij elkaar.

Welke bestelauto het beste bij u past, kunnen wij u niet vertellen. De cijfers en metingen in deze test spreken voor zich, maar voor de dagelijkse praktijk zijn ook andere zaken belangrijk. Kosten natuurlijk, maar ook garantie bijvoorbeeld, een goede leasedeal, of waar de dealer is gevestigd. Laat u goed voorlichten en neem een goed overwogen beslissing. Dat is het beste voor de zaak!

Fotolocatie: Betoncentrale Twenthe, locatie Doetinchem

Bekijk de totale test, inclusief alle specificaties en metingen, in de online versie van Bestelauto magazine!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.