
Er verschijnen steeds meer zuinige modellen bestelauto’s op de markt en bestaande modellen worden almaar zuiniger. Fabrikanten zijn goed bezig met innovaties, vinden Natuur & Milieu en de ANWB die afgelopen week de derde TOP 10 Bestelauto’s publiceren. De Peugeot Bipper staat, samen met de Citroen Nemo en de Fiat Fiorino, op een gedeelde eerste plaats bij de kleine bestelauto’s (uitstoot 109 g CO2 per km).
De Ford Transit ECOnetic en de Fiat Ducato voeren respectievelijk de middelgrote en de grote bestelwagens aan.Vooral de grootste bestelauto’s zijn aanzienlijk zuiniger geworden. Zo had de nummer 5 van de grote bestelwagens in januari nog een CO2-uitstoot van 233 g/km, nu is dat 200 g/km.
Zuinige nieuwkomers wisten modellen te verdringen die een half jaar geleden nog in de top 10 stonden. Door vernieuwingen in het ontwerp werden flinke verbeteringen bereikt bij de Citroën Berlingo, de Peugeot Partner en de Peugeot Boxer. Andere modellen werden zuiniger door een kleinere of efficiëntere motor, een lichtere constructie van de auto of een ingebouwd start/stop systeem.
Kopers van bestelauto’s kunnen veel kosten besparen door goed naar het brandstofverbruik te kijken: alleen al binnen de categorie kleine bestelauto’s verbruiken de zuinigste auto’s 30 procent minder brandstof dan de nummer 10 van deze lijst. En een middelgrote of grote bestelwagen verbruikt 60 tot 80 procent meer brandstof per km dan een kleine. Voor de brandstofkosten is een zorgvuldige keuze van de bestelauto dus heel belangrijk.
Alle bestelauto’s in de top 10 voldoen nu aan de Euro-5 normen. Elke Top 10 Bestelauto stoot dus per km minder stikstofoxiden en fijn stof uit dan nieuwe bestelauto’s een aantal jaren geleden nog deden.
Bekijk via deze link op de site van de ANWB de resultaten in detail