
Volkswagen en Hermes willen samen met start-up Neohelden de bezorging van pakketten optimaliseren en bezorgers helpen bij hun werk. De app Neo wordt momenteel getest in een proefproject in Oost-Londen. Deze assistent kan worden bediend via spraakbesturing en touchscreen en geeft relevante informatie over de volgende levering, zowel in gesproken vorm als visueel.
Als onderdeel van hun project met Volkswagen Bedrijfswagens en Hermes heeft de start-up Neohelden uit Karlsruhe zijn spraakassistent ‘Neo’ aangepast om de uitdagingen in de pakketbezorgingssector aan te gaan en de chauffeurs tijdens hun dagelijkse diensten te ondersteunen. Of het nu gaat om onboarding, de eerste paar bezorgritten of een overzicht van de overhandigde pakketten, de ‘Conversational interface’ zal in de toekomst zelfs in tientallen talen werken. De assistent heeft het voordeel dat hij de bestaande IT-systemen, zoals databases, CRM-systemen en infotainmentschermen, op een eenvoudige manier aan elkaar kan koppelen.
Het voordeel voor de chauffeurs: zij zien en horen tijdens hun ronde wat er op hen afkomt, hebben alle orders die ze moeten afhandelen in een lijst staan en kunnen de volgende levering selecteren door middel van aanraking of spraakcommando. Desgewenst kunnen ze het systeem de meest relevante details over de volgende levering laten voorlezen, zoals de naam van de ontvanger, het adres, het soort levering, een bepaalde plaats waar het pakket moet worden achtergelaten en de voorkeursbuurman bij wie het pakket moet worden achtergelaten.

Ook kan de bezorger eenvoudig meer details opvragen over elk item op de kluslijst. Het doel is een aanzienlijke tijdwinst te boeken in de buurt van het afleveradres en de uitdagende werklast te verlichten, vooral op momenten met een hoog pakketvolume, in de spits of op onbekende bestemmingen.
Deze digitale hulp zou kunnen helpen om de groei van de sector het hoofd te bieden. Lynsey Aston, hoofd van Product, Innovatie en Onboarding bij Hermes UK, zei: “Ons netwerk van meer dan 27.000 koeriers werkt hard om steeds grotere volumes te leveren, gedreven door de natuurlijke groei van e-commerce. Bovendien zijn onze volumes door de pandemie het afgelopen jaar gestegen tot meer dan 630 miljoen pakketten en zijn onze teams en ons netwerk van zelfstandige koeriers gegroeid, wat betekent dat er veel nieuwe starters snel aan boord moeten. Alles wat ons helpt om dit sneller te doen en onze koeriers ondersteunt om veiliger en efficiënter te leveren, is echt belangrijk, dus we zijn verheugd om deel te nemen aan deze proef in samenwerking met ons Innovatielab-team.”
Als een van de 180 deelnemers uit heel Europa aan de Future Logistics Challenge van Hermes en Volkswagen Bedrijfswagens om de meest veelbelovende oplossingen te vinden op het gebied van ‘Delivery Driver Experience’ en ‘Smart Delivery Vehicles’, kwam Neohelden als beste uit de bus naast één ander project van start-up Viscopic. “De uitdaging ligt in het ontwikkelen van nuttige apps als deze voor de bestaande dagelijkse bezorgroutine en voor de bestaande elektronica-infrastructuur in het voertuig en op hand-held apparaten”, legt Volkswagen Bedrijfswagens projectleider Artur Hasselbach uit. Marco Schlüter, Chief Operations Officer bij Hermes Germany GmbH en lid van de jury van de Future Logistics Challenge, vult aan: “Vooral bij het werken in dichtbebouwde gebieden van grote steden kan spraakassistentie een echt voordeel zijn. We zijn erg benieuwd naar de resultaten van dit proefproject.”

Gedurende de hele maand maart zal het systeem door meerdere chauffeurs worden getest tijdens echte bezorgrondes op een proeflocatie in de regio Groot-Londen.