
Een nieuwe neus, nieuwe, kleinere en zuiniger diesels. Dat zijn de belangrijkste vernieuwingen aan de Caddy die Volkswagen bekend maakt.
Uiterlijk valt meteen de nieuwe neus op. Die is gemodelleerd naar die van de Amarok en de Transporter. Het maakt het front van de Caddy wat vriendelijker, wat minder zakelijk.
Er zijn maar liefst vier nieuwe diesels leverbaar in de vernieuwde Caddy. De TDI-turbodieselmotoren met vier kleppen per cilinder leveren 55 kW/75 pk, 75 kW/102 pk, 81 kW/110 pk en 103 kW/140 pk. Deze motoren zijn uitgerust met directe common-railinspuiting. Alle TDI-motoren zijn standaard voorzien van een roetfilter. Als optie kan de versie met 75 kW/102 pk met een zeventraps DSG-bak worden geleverd, voor de sterkste motor met 103 kW/140 pk is een speciale zestraps DSG-bak leverbaar. De versie met 81 kW/110 pk is uitsluitend met vierwielaandrijving leverbaar.
Dankzij de BlueMotion Technology is de nieuwe Caddy 1.6 TDI de zuinigste variant van het gamma: het gemiddelde verbruik bedraagt 4,9 l/100 km. Dat komt overeen met een CO2-uitstoot van slechts 129 g/km en een reductie van het verbruik van 0,6 liter in vergelijking met zijn ook bijzonder zuinige voorganger. Daarmee is een actieradius van 1.176 kilometer mogelijk op een volle tank. Ook de instapversie met 55 kW/75 pk is als BlueMotion-versie leverbaar. Elke Caddy die is voorzien van BlueMotion Technology is standaard voorzien van een start-stopsysteem en een voorziening die remenergie terugwint doordat de dynamo bij het afremmen de energie opslaat in de accu. Daarmee wordt de motor ontlast en brandstof bespaard.
Bij de benzinemotoren worden twee volledig nieuwe typen leverbaar, Deze geavanceerde motoren zijn uitgerust met een turbo en directe inspuiting. Met slechts 1,2 liter cilinderinhoud leveren de extreem zuinige viercilinders 63 kW/86 pk en 77 kW/105 pk. Hoe efficiënt de motoren zijn, blijkt wel uit het gemiddelde verbruik van de laatstgenoemde: slechts 6,6 l/100 km, met een CO2-uitstoot van 154 g/km. Ter illustratie: het verbruik werd daarmee in vergelijking met de voorganger met niet minder dan 1,6 liter ofwel met 21 procent gereduceerd. Leverbaar blijft de extreem zuinige benzinemotor op aardgas, de 2.0 EcoFuel (CNG) die 80 kW/109 pk levert.
De Caddy is volgens VW de eerste compacte bedrijfswagen die standaard met ESP is uitgerust. Met deze keuze volgt Volkswagen Bedrijfswagens de strategie om bestuurder en passagier optimale veiligheid te bieden. Ook nieuw in het segment is het aanbod van de buitengewoon effectieve zes- en zeventrapsautomaten met dubbele koppeling en Hill Hold functie. Bovendien kan de nieuwe generatie Caddy worden geleverd met langere wielbasis (Maxi) en met vierwielaandrijving (4MOTION). Die uitrusting is zowel in de Caddy als de Caddy Maxi leverbaar.
De nieuwe Caddy staat in het najaar bij de dealer in de showroom. Vanaf 13 september is de Volkswagen Caddy bedrijfswagen, direct ook in de baseline-uitvoering, te bestellen.