Nieuws

Nieuwe Euro 5 motoren voor Fiat Ducato

Fiat lanceerde onlangs een nieuw motoren programma voor de Ducato modellen. De focus ligt daarbin sterk op een zo laag mogelijke CO2 productie. Tevens werden enkele andere verbeteringen aangekondigd zoals het Traction + systeem.

Nieuw is een 2,0 liter Euro 5 multijet turbodieselmotor. Deze is leverbaar in een vermogen van 115 pk en vormt niet alleen de motorisering van het instapmodel maar is volgens Fiat tevens de zuinigste motor in het hele bestelwagen segment waarin de Ducato is vertegenwoordigd. Fiat heeft de MultiJet technologie verder verfijnd waardoor nu per inspuitcyclus acht in plaats van vijf verschillende inspuitingen mogelijk zijn. De motor heeft een (norm)brandstofverbruik van 6,4 liter per 100 kilometer en een CO2 uitstoot van 169 gram per kilometer. Dat is 13 procent minder dan het voorgaande 2,2 liter model. Naar zeggen van Fiat is de motor de zuinigste in dit segment. De nieuwe 2,0 liter motor is vooral bestemd voor toepassingen in lokaal- en stedelijk transport. De ‘vanaf’ prijs van het instapmodel met deze motor is 20.250 euro. Voor andere toepassingen biedt Fiat hogere vermogens aan. De 2,2 liter motor is geheel uit het Ducato programma verdwenen. Deze motor deelde men altijd met PSA. PSA ontwikkelde een opvolger van deze motor samen met Ford. Fiat wil deze motor niet toepassen omdat men niet tevreden is over de prestaties ervan met name op het gebied van CO2. De enige motor die nu nog in de modellen van zowel Fiat, Peugeot als Citroen wordt toegepast, is de 3,0 liter diesel. Fiat is uiteraard druk bezig met de ontwikkeling van een Euro 6 versie van de Ducato motoren. Men streeft ernaar Euro 6 te realiseren zonder gebruikmaking van SRC ofwel AdBlue.

Naast de 2.0 liter motor biedt Fiat nu de eigen 2,3 liter diesel aan en uiteraard de 3,0 liter motoren. Deze laatste is uitgebreid met een nieuwe, 177 pk sterke variant. De Ducato’s waarin deze motor is gemonteerd hebben een klein logootje met het woord ‘power’ op de radiator. Met zoveel pk’s wordt het rijden van een Ducato een sportieve aangelegenheid, zo stelde Bestelauto vast tijdens een eerste proefrit met de wagen. Ook voor de motor met dit vermogen claimt Fiat ‘the best in class’ te zijn maar dan wat betreft de hoogte van het vermogen. Overigens konden we tijdens genoemde proefrit eveneens vast stellen dat de 115 pk versie een heel plezierige motor is om mee te rijden. Dankzij een koppel van 280 NM komt de wagen goed in het verkeer mee, met name bij snelheden onder de 100 km/uur. Nieuw is verder dat Fiat het Traction+ systeem nu ook op de Ducato kan leveren. Bij Traction+ wordt bij wielslip het doorslippende wiel afgeremd waardoor het andere wiel meer tractie krijgt. Fiat zal dit systeem in combinatie met ESP aan gaan bieden tegen en scherpe optieprijs. Zoals bekend is bij een aantal bestelwagenmerken, zoals Ford en Mercedes, ESP standaard. Tenslotte heeft Fiat de het interieur op een aantal punten verfraaid en is er een nieuwe middelconsole ontwikkeld. Daarop past een via een klik systeem en een speciale houder een TomTom navigatie-unit waarin echter ook allerlei andere communicatie functies zijn geïntegreerd.

 


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.