Nieuws

Peugeot en Citroën hebben in de PSA Sevel Nord fabriek de nieuwe Expert en Jumpy bestelauto’s gepresenteerd. Beide auto’s zijn volledig nieuw ontworpen en zijn verkrijgbaar vanaf 17.000 euro.

JUmpy 2016Zoals we al eerder zagen hebben de Expert en Jumpy een geheel nieuw uiterlijk en passen ze nu zelfs qua looks beter in het 1-tons segment, met hun kenmerkende hoge neus. De Franse auto’s zijn ontworpen op het EMP2-platform, bekend van de Citroën C4 Picasso. De PSA-besteller is leverbaar in drie lengtes en met 2 of 3 zitplaatsen voorin. Hij heeft een laadvolume van maximaal 6,6 m3 en een laadvermogen van maximaal 1400 kg (een winst van 200 kg) bij een nuttige lengte van maximaal 4 m. De Standard- en Long-uitvoeringen, met een lengte van 4,96 m en 5,31 m, beslaan het hart van de markt. De voor dit segment bijzondere Compact-uitvoering, met een lengte van 4,61 m, heeft een laadvolume van 4,5 m3 en een laadvermogen van 1400 kg bij een nuttige lengte van 2,16 m. De Compact uitvoering heeft een korte overhang voor en achter, wat handig is bij manoeuvreren in de binnenstad. Handig is ook de geringe hoogte van 1,90 m. Daarmee hebben Expert en Jumpy toegang tot alle parkeergarages.

In de cabine  vallen allereerst de grote deurvakken op. Ook is er voldoende opbergruimte onder de bijrijdersstoel. Die is overigens weer uit te breiden tot 3-zits bank, ook is het ook nu weer zo dat drie personen er niet echt prettig kunnen zitten. Het dashboard is hoog opgetrokken en komt ook ver de cabine in. Tussen binnenspiegel en bovenrand van het dashboard zit slechts een dikke 20 centimeter ruimte. We zijn benieuwd wat voor gevolgen dat heeft voor het zicht tijdens het rijden.

PEUGEOT_EXPERT_1603STYP001De nieuwe bestelauto’s leverbaar met moderne en efficiënte Euro 6 (Blue)HDi-motoren, van 95 pk naar 115 pk voor de 1.6 diesel tot 120, 150 en 180 pk voor de tweeliterdiesel, waarvan de meeste uitvoeringen zijn voorzien van een Stop & Start-systeem. De nieuwe automatische transmissie EAT6 in combinatie met de BlueHDi 180-motor en de elektronisch gestuurde versnellingsbak ETG6 in combinatie met de BlueHDi 95-motor bieden naast een laag brandstofverbruik ook extra knieruimte voor de middelste voorpassagier. De meest efficiënte uitvoering heeft een brandstofverbruik van 5,1 l/100 km, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 133 g/km. Het gemiddelde van het Expert/Jumpy-gamma bedraagt 5,4 l/100 km met een uitstoot van 140 g/km.

Euro 6 komt nooit alleen, en in dit geval betekent dat SCR. Daarvoor is Adblue nodig, dat zit in een reservoir van 22,4 liter, goed voor 15.000 km. Dankzij de van buitenaf bereikbare, in de middenstijl geplaatste vulopening die niet zichtbaar is als het bestuurdersportier is gesloten, kan gemakkelijk AdBlue worden bijgevuld.

Praktisch gebruik is bij een bestelauto natuurlijk zeer belangrijk. De Expert en Jumpy zijn voorzien van moderne voorzieningen als handsfree schuifdeuren, te openen met een voetbeweging, een optimale functionaliteit van de cabine, met de Moduwork-scheidingswand, het head-up display en herkening van verkeersborden met snelheidslimieten, de Active Safety Brake en de grootlichtassistent, en het nieuwe connectieve 3D-navigatiesysteem met spraakbediening en realtime verkeersinformatie, de achteruitrijcamera met een bovenaanzicht in 180° van het achterste deel van de auto en de omgeving, en een zoomweergave achter (VisioPark 1)  of de Driver Alert.

De Citroën Jumpy en Peugeot Expert zijn leverbaar als dubbele cabine, met 5 of 6 zitplaatsen, vast of opklapbaar. De Jumpy wordt ook leverbaar als plancher cabine als basis voor op- of ombouw, de Peugeot Expert wegens tegenvallende vraag in het verleden niet.

De Expert en Jumpy krijgen een onderhoudsinterval van 40.000 km of 2 jaar. De prijslijst begint voor beide auto’s bij 17.000 euro.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.