Fiat gebruikte de IAA 2014 als introductieplatform voor de nieuw Doblò. Deze compacte bestelauto kreeg een gerestyled design van interieur én exterieur. Bestelauto was bij de introductie in Hannover.
De nieuwe Doblò modelreeks is te koop vanaf begin 2015 met vier verschillende carrosserieën, afhankelijk van de markten (Cargo, Combi, Truck en Flatbed), twee hoogtes en twee verschillende wielbases. De nieuwe bestelwagen van Fiat Professional toont een volledig opnieuw gestileerd design van in- en exterieur. De motorkap maakt deel uit van een modernere en meer onderscheidende voorpartij, net als de nieuwe bumpers en de grotere grille en de nieuwe achterlichten. Binnenin heeft de nieuwe Doblò met een gestileerd passagierscompartiment, waaronder het dashboard, bekleding, stuurwiel, aanduidingen in het instrumentenpaneel en portierpanelen.
Infotainment
De nieuwe Doblò beschikt over een nieuwe multifunctionele bank voorin, die drie voorstoelen heeft en bovendien een opbergplek daaronder herbergt. Daarbij kan de middelste stoel plat gevouwen worden en als armleuning dienst doen of als handige houder voor papieren. Andere eigenschappen zijn de elektrisch inklappende buitenspiegels en de reeks infotainment systemen, zoals Bluetooth radio’s en USB/AUX aansluitingen. Ook is het Uconnect systeem met 5″ kleuren touchscreen leverbaar met geïntegreerde navigatiesysteem en digitale radio playback (DAB).
De laadruimte is rechthoekig van vorm en heeft 180 graden openende achterportieren, die goede toegang bieden. De laadcapaciteit gaat tot maximaal één ton met een volume van ruim 5 kubieke meter. De Doblò maakt gebruik van onafhankelijke Bi-link ophanging achter.
Motoren
De motorenreeks van de nieuwe Doblò bestaat uit zes turbodiesels: 1.3 MultiJet II (75 en 90 pk) 200 Nm, 1.6 MultiJet II (100 en 105 pk) 290 Nm, 90 pk 1.6 MultiJet II 200 Nm met gerobotiseerde versnellingsbak en 135 pk 2.0 MultiJet II 320 Nm. Ook zijn er drie benzinemotoren leverbaar: een 95 pk, 1.4 liter met een koppel van 127 Nm, 120 pk 1.4 TurboJet met 206 Nm en 120 pk 1.4 TurboJet 206 Nm dual fuel (benzine/aardgas). Alle dieselmotoren zijn goedgekeurd voor de Euro 5+ norm. De benzinemotoren voldoen nu al aan de Euro6 emissielimieten.
Voor de 1.3 liter en 1.6 liter turbodiesels is het koppel sneller beschikbaar: een hoger koppel bij lagere toeren (bij de 1.3 MJet is dit met 40 procent verbeterd). De 90 pk 1.3 MultiJet II en 105 pk 1.6 MultiJet II motoren zijn ook leverbaar als ‘EcoJet’ en bieden een reductie als het gaat over brandstofverbruik en emissieniveaus, dankzij het gebruik van het Start&Stop systeem, banden met lage rolweerstand, olie met lage viscositeit, ‘slimme’ dynamo, oliepomp met variabele opbrengst en een aerodynamisch pakket. Dit alles maakt een theoretisch brandstofverbruik van 4.4 l/100km en een emissie 115 g/km CO2 mogelijk.
Veiligheid
Na de lancering komt het Traction+ systeem op de markt. Het garandeert meer tractie, ook op oppervlakken met weinig grip (zoals met één wiel op sneeuw of in de modder). Ook is de nieuwe Doblò stiller, dankzij isolerende materialen in het passagierscompartiment, waardoor er 3 dBA minder lawaai doordringt in de cabine. Op het gebied van veiligheid zien we ABS met elektronische remkrachtverdeling EBD, ESC met ASR (Anti Slip Regeling), HBA (Hydraulische remassistent) en Hill-Holder systemen, die de bestuurder helpen bij het wegrijden tegen een helling. De airbags voor en opzij die zowel hoofd als borst beschermen completeren samen met de bandenspanningsmonitor de veiligheidsuitrusting. Net als de vorige generaties wordt de nieuwe Doblò geproduceerd in de Tofaş fabriek in het Turkse Bursa.





