
Fiat Professional heeft de afgelopen vijf jaar 700 miljoen euro in de ontwikkeling van de nieuwe Ducato geïnvesteerd, en nog is het niet klaar. De Italianen zien de Ducato als belangrijke pijler in het ‘2020 Fiat Professional innovation program’ en maken zich in dat kader op voor de introductie van Euro 6 dieselmotoren en alternatieve aandrijving: de Ducato Electron. Euro 6 haalt Fiat Professional met SCR en een speciale lage-druk EGR.
Het allereerst op de markt, na de nieuwe Ducato met Euro5+ motoren die nu al in de showroom staan, komt de Ducato met CNG, genaamd Ducato Natural Power Euro 6. Dat gebeurt in het eerste kwartaal van 2015. De motor heeft een inhoud van 3 liter, met een vermogen van 140 pk en een koppel van 350 Nm.
Fiat Professional werkt momenteel samen met diverse gespecialiseerde partners aan versies van haar bestelauto’s die elektrische of hybride-aandrijving zouden kunnen hebben. De Ducato Electron komt begin 2016 op de markt en is volledig elektrisch. De Electron heeft een permanente magneet-synchroon motor die 90 kW en 220 Nm koppel levert. De auto heeft lithium-ion fosfaat accu’s die een actieradius moeten garanderen tot 150 km.
Voor dieselmotoren heeft Fiat Professional twee Euro 6 oplossingen in petto. Een nabehandelingssysteem met SCR wordt vanaf halverwege volgend jaar beschikbaar, voornamelijk voor Ducato’s bestemd voor personenvervoer.
Voor goederenvervoer heeft Fiat Professional in samenwerking met Fiat Powertrain een speciale lage-druk EGR ontwikkeld. De motoren met deze voorziening komen in de eerste helft van 2016 op de markt. De motoren wegen ten opzichte van hun SCR-tegenhangers 40 kg minder. Ook worden er betere prestaties tegen een lager brandstofverbruik behaald. De nieuwe motoren hebben minder NOx uitstoot door een nieuw ontwerp dat meer efficiency in luchtaanzuiging biedt. Het lage-druk EGR houdt in dat er afgekoeld uitlaatgas na het DPF opnieuw aan de turbo wordt doorgegeven. Dat betekent een betere turbo efficiency en daardoor betere verbranding.
De lage-druk EGR Euro 6 dieselmotoren bestaan uit een 2.0 Multijet II van 115 pk, een 2.3 Multijet II van 130 pk, dezelfde versie met 150 pk en nogmaals de 2.3 Multijet II maar dan met 180 pk. Die laatste motor is helemaal nieuw en vervangt de huidige 3.0 liter motor. Alle motoren hebben een handgeschakelde zesversnellingsbak en zijn leverbaar met een automaat. De motoren zijn geschikt voor toepassingen tot wel 4,4 ton.
De SCR Euro 6 diesels zijn zoals gezegd vooral voor personenvervoer en zijn beschikbaar in drie varianten: een 2.3 Multijet II van 115 pk, een 2.3 Multijet II van 150 pk en een nieuwe 2.3 EcoJet motor van 150 pk, gecombineerd met Energy Smart Management system, dynamische elektrisch-hydraulische stuurbekrachtiging, Start&Stop and Eco mode. Eco Mode betekent dat de chauffeur met een druk op de knop het vermogen kan beperken tot 115 pk. Deze motor is bedoeld voor intensief gebruik, meer dan 35.000 km per jaar.