Nieuws

Nieuwe Fuso Canter voldoet aan Euro 5


De Mitsubishi Fuso Canter is fors vernieuwd. Vooral op technisch vlak werd er een hele reeks aanpassingen doorgevoerd. Nieuwe motoren en nieuwe versnellingsbakken zorgen voor een verfijning bij de aandrijving. Als resultaat voldoet de Fuso Canter nu aan de Euro 5 emissiestandaard.

De Fuso Canter heeft een nieuwe 3 liter diesel die de plek van de tot nu toe in gebruik zijnde 3.0 en 4.9 liter diesels overneemt. De motor is beschikbaar voor het volledige Canter-gamma van 3,5 tot 7,5 ton. De motor is beschikbaar in drie vermogensvarianten: 130 pk (koppel 300 Nm bij 1300-3000 toeren), 145 pk (koppel 370 Nm bij 1600-2600 toeren en 175 pk (koppel 430 Nm bij 1600-2800 toeren). De nieuwe motor voldoet in alle varianten aan Euro 5. De twee lichtere varianten doen dat met een roetfilter en EGR, de zwaarste met een roetfilter, BlueTec en Adblue. Het brandstofverbruik van de nieuwe motor zou 5 tot 8 procent lager liggen dan bij de vorige motor. De 175 pk sterke Canter is vanaf februari 2010 leverbaar, de andere versies vanaf de zomer, Vanaf 2010 wordt de Fuso Canter ook leverbaar met een motor die aan EEV voldoet.

Aan de nieuwe motor zit een nieuwe versnellingsbak vast, een handgeschakelde zesbak. Mitsubishi heeft de gangen zo aangepast dat de hoogste versnelling wat langer is, wat moet leiden tot een lager brandstofverbruik en lagere emissie.
De Fuso Canter is ontworpen met gewichtsbesparing als uitgangspunt. Dat is gelukt. De nieuwe motor is lichter dan zijn voorganger, maar ook de brandstoftank bijvoorbeeld is lichter dan voorheen. De gewichtsbesparingen zorgen voor hogere laadvermogens voor alle gewichtsklassen van de auto. De 3,5 tonsversie wint 180 kg aan laadvermogen. De 7,5 tons versie weegt zelf 2480 kg, waardoor het laadvermogen 5020 kg bedraagt.

De Fuso Canter heeft vier cabinevarianten: een enkele of dubbele cabine, en daarnaast zijn de cabines in een smalle en brede variant leverbaar. De Fuso Canter heeft een nieuwe, wat steviger voorbumper gekregen.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.