Nieuws

Inwoners en bedrijven in Den Haag kunnen vanaf 1 juli subsidie aanvragen als zij een verouderde auto of bestelauto laten slopen of vervangen door een schoner voertuig. Het college heeft de voorwaarden vastgesteld voor een vervolg op de sloopregeling uit de periode 2008-2010. Toen werden ongeveer 6.000 vervuilende auto’s vervroegd van de weg gehaald. De gemeente wil met de sloopregeling bijdragen aan het verbeteren van de luchtkwaliteit en daarmee aan de gezondheid van inwoners en bezoekers.

subsidie Den Haag

De nieuwe sloopregeling richt zich op benzineauto’s van voor 1991 en dieselauto’s van voor 2005. Deze auto’s stoten namelijk relatief veel vervuilende stikstofoxiden uit. De sloopregeling loopt tot en met 31 maart 2014 of korter als het beschikbare bedrag van 1,5 miljoen euro voor die datum op is. Wie een schonere (bestel)auto terugkoopt kan meer subsidie krijgen dan wie alleen een (bestel)auto laat slopen. Het subsidiebedrag kan hierdoor oplopen tot 3.500 euro. Wethouder Rabin Baldewsingh (Duurzaamheid en Milieu): “De vorige sloopregeling heeft een positieve invloed gehad op de luchtkwaliteit in onze stad. Er hebben toen heel veel mensen meegedaan. Ditmaal zetten we een extra stap door de regeling ook open te stellen voor bedrijfsvoertuigen. Die rijden namelijk vaak op diesel en er worden veel korte ritten in de stad mee gemaakt. En juist deze dieselvoertuigen stoten veel stikstofdioxiden uit. Ik hoop dat we met deze nieuwe sloopregeling een flink aantal van die voertuigen van de weg kunnen halen!”

subsidie Den Haag 1

Tabel 1: Subsidie bij alleen sloop van een bestelauto (DET=Datum eerste toelating)

subsidie Den Haag 2

Tabel 2: Subsidie bij sloop oude bestelauto en aankoop van een schonere bestelauto

Actieplan luchtkwaliteit

De gemeente Den Haag moet in 2015 voldoen aan de normen voor luchtkwaliteit die volgen uit het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit. Om dat voor elkaar te krijgen is in 2009 het Actieplan Luchtkwaliteit vastgesteld. Hierin staan diverse maatregelen beschreven zoals het instellen van een milieuzone, stadsbussen op aardgas en de sloopregeling voor oude auto’s. Als het huidige beleid wordt voortgezet kan de strengere norm gehaald worden die vanaf 2015 geldt voor stikstofdioxide (NO2). De strengere norm voor fijnstof werd al in 2011 gehaald. Nadere informatie over de sloopregeling is hier te vinden.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.