
Mercedes-Benz heeft onlangs de eerste voertuigen uit een serie van circa vijftig nieuwe Mercedes-Benz Sprinters met Euro VI-motor officieel overhandigd aan de Dienst Vervoer en Ondersteuning (DV&O). De speciale bestelwagens zullen worden ingezet voor gedetineerden- en arrestantenvervoer voor de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) en zijn uitgerust met een celleninrichting. In de loop van 2014 zullen de overige nieuwe Sprinters worden geleverd
Aan de aflevering ging een rijksbrede aanbesteding voor meerdere types voertuigen vooraf, waarbij het accent lag op een zo laag mogelijke emissie en het daarmee samenhangende brandstofverbruik. Voor de voertuigcategorie 3500 kg, opbouw tot cellenvoertuig, werd onder andere de Mercedes-Benz Sprinter als mogelijk voertuig geselecteerd. De keuze viel uiteindelijk op de nieuwe Sprinter vanwege onder andere het brede scala aan veiligheidssystemen, de bedieningsvriendelijkheid, de geschiktheid voor de opbouw en voor de inzet: een relatief zware belading gepaard met een hoog kilometrage. De standaard op elke Sprinter aanwezige service-intervalindicator Assyst is een waarschuwingssysteem dat flexibele onderhoudsintervallen mogelijk maakt. Als belangrijke redenen werden ook de betrouwbaarheid van de Sprinter en de Mercedes-Benz serviceorganisatie aangedragen. Het is van groot belang dat bij gedetineerden- en arrestantenvervoer stilstand vanwege mankementen vermeden wordt, en dat adequaat gehandeld wordt door de serviceorganisatie als dit zich onverhoopt toch voordoet.
Cellenbus
De nieuw aangeschafte Sprinters zijn van het type 316 CDI met de 7-traps 7G-Tronic Plus automaat. De Sprinters zijn uitgerust met de zuinige Euro VI-motor met Eco-Start-Stop Plus functie en zijn tevens voorzien van meerdere intelligente veiligheidssystemen ter bescherming van bestuurder en inzittenden, zoals Collision Prevention Assist, Spoorassistent, Dodehoekassistent, Grootlichtassistent en Zijwindassistent. Ombouwspecialist L&S Specials uit Oldenzaal heeft de Sprinter omgebouwd tot ‘cellenbus’. Waar een celleninrichting vaak grotendeels van staal is gemaakt, wordt bij deze bijzondere opbouw aluminium gebruikt, zonder daarbij aan sterkte in te boeten. Zo wordt een gewichtsbesparing gerealiseerd van tweehonderd kilo.
De Dienst Vervoer en Ondersteuning is een landelijke dienst van de Dienst Justitiële Inrichtingen en verzorgt het vervoer van arrestanten, gedetineerden en vreemdelingen. DV&O vervoert bovendien goederen en penitentiaire dossiers voor het gehele ministerie van Veiligheid en Justitie. DV&O verleent daarnaast bijstand bij calamiteiten in (justitiële) inrichtingen en detacheert beveiligingsmedewerkers ter ondersteuning van organisaties die aan het ministerie van Veiligheid en Justitie gelieerd zijn.