
De nieuwe Opel Combo staat vanaf begin februari in de showroom. Bestelauto reed al een stukje in Opels nieuwste besteller en kon een aha-erlebnis niet onderdrukken. Begrijpelijk, want de Opel Combo is gebaseerd op de Fiat Doblò Cargo.
Gebaseerd is misschien een understatement, want de Combo is eigenlijk gewoon een Doblò maar dan voorzien van wat Opel-badges. Dat klinkt oneerbiedig, maar eigenlijk is het een meesterlijke zet van Opel. De Doblò Cargo is gelauwerd, gekroond en gevierd als een zeer geslaagde bestelauto, en Opel mag van het geslaagde concept nu ook de vruchten gaan plukken. “De oude Combo draait alweer sinds 2001 mee. Hij doet het in Europa, en ook in Nederland, nog best aardig, maar hij was echt aan vervanging toe. Zelf een nieuwe Combo ontwikkelen zou te lang duren, dus kwam de alliantie met Fiat er”, aldus Willem-Frederik van Oppenraaij, Marketing Carline Manager van Opel Bedrijfswagens Nederland. Volgens hem is het wel de bedoeling dat Opel ooit zelf weer een Combo ontwerpt.
De nieuwe Combo komt van dezelfde productielijn als de Doblò, en verschilt enkel op details. Hij heeft dezelfde pluspunten als de Doblò, zoals een hoog laadvermogen (1025 kg) en een groot laadvolume (max. 4,2 kuub). Ook bij de Combo is er keus uit diverse chassis- carrosserievarianten, met onder twee lengtes en een verhoogd dak. Op de prijslijst staan zes motorvarianten. Er is een 1.4i benzinemotor van 95 pk, drie diesels (1.3CDTi, 1.6CDTi, 2.0CDTi) met vermogens van 90, 105, en 135 pk. Ook is er een 1.4 CNG versie van 120 pk. Ook het motorenpalet stamt overeen met dat van Fiat. De benzinemotor en de diesels hebben allemaal een start-stop systeem. De Combo scoort net als de Doblò uitstekend op het ergonomisch en praktisch goed ontworpen interieur. Onderweg geeft de speciaal ontworpen Bi-Link achterwielophanging de Combo een prima weggedrag, dat misschien wel het beste is in deze klasse.
Er kleeft ook een nadeel voor Opel aan de samenwerking met Fiat. De Italianen hebben bedongen dat ze zelf het goedkoopste mogen zijn met de tweeling bestelauto. De benzineversie van de Combo kost net als een Doblò vanaf 9.995 euro, de goedkoopste 1.3 diesel kost echter 13.245 euro, terwijl Fiat er al een heeft voor 11.495 euro. Volgens Van Oppenraaij profiteert de koper van een Combo echter van een verwachte hogere restprijs. Saillant detail: in 2011 verkocht Opel van de oude Combo 1362 exemplaren, meer dan Fiat van de nieuwe Doblò. “Dat verschil zit ‘m in de kracht van Opels dealernetwerk”, verklaart Van Oppenraaij. Van de nieuwe Combo verwacht Opel dit jaar 2250 exemplaren te verkopen.