
De Nissan NV400 stond een beetje aan de zijlijn op de stand van Nissan tijdens de IAA. Heel veel aandacht ging uit naar de eNV-200. Maar Nissan heeft de NV400 flink vernieuwd. Dit was te verwachten omdat de Opel Movano en Renault Master (op dezelfde basis als de NV400) al eerder voorzien zijn van nieuwere motoren.
Een van de belangrijkste noviteiten van de Nissan NV400 is te vinden onder de motorkap. De nieuwe dCi-turbodieselmotoren leveren meer kracht, terwijl het brandstofverbruik is gedaald en de souplesse is verbeterd. De NV400 is nu leverbaar met keuze uit vijf motorvarianten; allemaal 2,3-liter viercilinder turbodiesels, ontwikkeld door Nissans alliantiepartner Renault. Aan de basis van het motoraanbod staan de 2.3 dCi met 80,8 kW (110 pk) en 91,9 kW (125 pk). Er zijn ook twee extra krachtige dCi twinturbo-motoren met 99,2 kW (135 pk) en 121,3 kW (165 pk). Tot slot is er een 110,2 kW (150 pk) sterke 2.3 dCi met enkele turbo en variabele geometrie, die standaard is gekoppeld aan een semi-automatische transmissie. De koppels variëren vanaf 285 Nm tot en met 360 Nm.
Het gunstige verbruik van de krachtige twinturbo-motoren is ook te danken aan het standaard gemonteerde start-stopsysteem. De 121,3 kW-versie van de Nissan NV400 verbruikt bijvoorbeeld 6,9 l/100 km gemiddeld (volgens NEDC). Dat is circa 1,5 liter per 100 kilometer minder dan de 110,2 kW sterke diesel die hij vervangt. Over een periode van drie jaar scheelt dat maar liefst zo’n 1.500 euro aan brandstofkosten. Bestuurders kunnen ook zelf een bijdrage leveren aan het verlagen van het brandstofverbruik. Door de speciale ECO-modus in te schakelen, wordt de bestuurder op allerlei manieren geholpen om een efficiënte rijstijl aan te houden. Ook wordt het motorkoppel gereduceerd om voluit accelereren onmogelijk te maken.
Trailer Sway Control
De Nissan NV400 is voorzien van geavanceerde technologie die zowel het comfort als de veiligheid naar een hoger niveau tilt. Zo is Extended Grip leverbaar op de voor- en achterwielaangedreven versies. Deze functie werkt optimaal met de nieuwste generatie ESC en zorgt ervoor dat de NV400 grip houdt in lastige rijomstandigheden, zoals in sneeuw, modder of zand. Ook is Trailer Sway Control leverbaar in combinatie met de optionele trekhaak. Op het moment dat een aanhanger dreigt te scharen, beperkt hert systeem het motorkoppel om de trekkende auto te vertragen totdat de aanhanger stopt met slingeren.
Hill Start Assist is ook standaard. Als de auto achteruit dreigt te rollen op een helling vanaf 3 procent, houdt het systeem de rem erop tot het moment dat de auto wegrijdt. Verder is de NV400 leverbaar met een ‘Wide View’ spiegel in de zonneklep, die als dodehoekspiegel fungeert en optimaal zicht naar achteren biedt bij het achteruitrijden. De combi-versies van de Nissan NV400 zijn bovendien uitgerust met een bandenspanningcontrolesysteem. Verder beschikt de NV400 over nieuwe audiofuncties, zoals DAB+ digitale radio en Bluetooth-connectiviteit. Het audiosysteem is ook voorzien van een USB-aansluiting en stuurwielbediening.
Uitgebreide keuze
Nissan levert de NV400 met een ruime keuze uit carrosserievarianten en uitvoeringen. De bedrijfswagen is verkrijgbaar met voor- en achterwielaandrijving, drie verschillende wielbases, vier lengte- en drie hoogtevarianten en met een laadvolume van 8 tot 17 kubieke meter. Tevens is de NV400 leverbaar in verschillende carrosserievarianten. Behalve de af-fabriek geproduceerde gesloten bestelauto, dubbele cabine, chassis en platform cabine zijn er talloze gecertificeerde ombouwspecialisten die de meest uiteenlopende, op maat gesneden opbouw leveren.
De NV400 is standaard voorzien van een brede schuifdeur aan de linkerzijde en van tot 180 graden openslaande achterdeuren. De schuifdeuren van de gesloten bestelauto zijn zelfs breed genoeg om een europallet in te laden. De laadlengte bedraagt minimaal 2.583 mm voor de voorwielaangedreven versies. De NV400 met achterwielaandrijving kan een lading van minimaal 3.733 mm lengte vervoeren. Bij de langste variant is dat zelfs 4.383 mm, wat overeenkomt met vijf europallets.