
In 2021 werd 90,2 procent van de nieuw geregistreerde bestelauto’s in Europa uitgevoerd met dieselmotoren. Het aandeel van benzine groeit, en volledig elektrische bestelauto’s groeiden in marktaandeel van 2 naar 3 procent. In Nederland is ondanks subsidie en de komst van emissievrije zones slechts 4,7 procent van de bestelauto’s volledig elektrisch.
Diesel wordt door de politiek afgeschilderd als een smerige en achterhaalde techniek. Volledig ten onrechte trouwens, maar het effect is wel te zien. Zo steeg in 2021 het aandeel nieuw geregistreerde bestelauto’s met een benzinemotor met 20,5 procent in heel Europa. 3,8 procent van alle bestelauto’s in Europa heeft nu een benzinemotor. Het aandeel hybride bestelauto’s groeiden van 0,9 naar 1,6 procent. 1.4 procent van alle nieuw geregistreerde voertuigen reed op een alternatieve brandstof als bijvoorbeeld LPG of CNG.

In Nederland werden vorig jaar 68443 nieuwe bestelauto’s verkocht. Ook bij ons is diesel nog altijd geliefd en goed voor een marktaandeel van 91,6 procent. Het aantal nieuw verkochte dieselbestellers groeide in 2021 met maar liefst Benzine is bij ons iets minder populair, met een marktaandeel van 1,5 procent. Met 1012 stuks werden er in 2021 ruim 200 benzinebestellers méér verkocht dan in 2020. Het aantal hybride-elektrische bestelauto’s steeg van 155 naar 473. Bestelauto’s op een alternatieve brandstof waren in 2021 minder populair: 1059 stuks, terwijl het er in 2020 nog 1344 waren. Het aandeel volelektrische bestelauto’s in Nederland groeide van 2,8 procent in 2020 naar 4,7 procent. Die 4,7 procent staat 3220 elektrische bestellers, fors meer dus van de 1770 uit 2020. Nederland behoort daarmee nog altijd tot de koplopers in Europa, maar procentueel stelt het allemaal niet zo veel voor. Zeker niet als je bedenkt dat in 2025 alle nieuwe bestelauto’s in een groot deel van de Nederlandse binnensteden volledig emissievrij moeten zijn.