
In 2012 wordt voor bestelauto’s de kilometerheffing ingevoerd. Wie een oude bestelauto heeft, kan rekenen op een hoger kilometertarief. En als de kilometerheffing nog even op zich laat wachten, verhoogt de overheid wel de motorrijtuigenbelasting voor deze groep. EVO onderzoekt de animo voor een sloopregeling van oude bestelauto’s.
De maatregelen rond vervuilend bestelautoverkeer gaan niet alleen over de kilometerheffing. Gemeenten zinnen op straffe maatregelen voor bedrijven met oude bestelauto’s. Zo willen vooral de grote steden vanaf 1 januari 2010 een milieuzone voor bestelauto’s invoeren. Dat houdt in dat alleen schone (lees: nieuwere) bestelauto’s voortaan nog de binnenstad in mogen.
Ook overwegen verschillende gemeenten om de parkeertarieven voor oude, meer vervuilende personen- en bestelauto’s te verhogen. Voor bedrijven met één of meerdere oude bestelauto’s wordt het aantrekkelijker om de oude auto eerder weg te doen dan gepland.
Om bedrijven nog meer te stimuleren hun oude bestelauto’s vervroegd van de hand te doen, wil het bedrijfsleven samen met de overheid een sloopregeling invoeren voor oude auto’s. Eigenaren die hun oude auto naar de sloop brengen, krijgen dan daarvoor een premie.
Om dit te regelen moeten we eerst weten hoe burgers en bedrijven te bewegen zijn om hun oude auto(‘s) vervroegd van de hand te doen. Hiervoor heeft MuConsult in opdracht van de autobranche een enquête opgesteld.
Indien u een of meer personen-/bestelauto’s heeft die voor 1 januari 2000 voor het eerst op kenteken zijn gezet, vraagt EVO u mee te werken aan dit onderzoek. De vragenlijst neemt circa 10 minuten tijd in beslag. U kunt tot en met 21 november deelnemen.