
Skoda UK heeft in samenwerking met conversiespecialist Strongs Plastic Products Ltd een bestelautovariant ontwikkeld van de Skoda Enyaq. De Skoda Enyaq Cargo, speciaal ontworpen voor de Britse markt, voldoet aan de lokale regelgeving voor bestelauto’s en is exclusief beschikbaar voor fleetklanten.
De Enyaq Cargo is gebaseerd op de Enyaq 85 en de vierwielaangedreven 85x. De achterbank heeft plaatsgemaakt voor een ruim, met kunststof afgewerkt laadcompartiment, dat is gescheiden van de cabine met een stevige, lichtgewicht scheidingswand inclusief raam. De exacte laadcapaciteit blijft onbenoemd, maar de conversie is ontworpen met maximale functionaliteit en veiligheid in gedachten.
De ontwikkeling van de Enyaq Cargo begon als project voor National Grid Energy Distribution (NGED), dat inmiddels al 70 exemplaren inzet in het kader van hun elektrificatiestrategie. NGED beheert een van de grootste elektrische bedrijfswagenparken in het VK, met meer dan 300 elektrische bestelbussen.
Met een WLTP-actieradius tot 577 kilometer (Enyaq 85) en laadsnelheden tot 175 kW (85x), biedt de Enyaq Cargo prima specificaties voor dagelijks gebruik. De conversiekosten beginnen bij 2.094 euro (excl. btw), bovenop de vanafprijs van 51.106 euro (Britse prijslijst) voor het basismodel.
In Nederland zien we steeds vaker cargoversies van elektrische personenauto’s, met onder meer de Volvo EX30 en de Ford Explorer als recente voorbeelden. De Skoda Enyaq Cargo wordt niet door de Nederlandse importeur aangeboden. Bij Ames Bedrijfswagencentrum in Zwijndrecht zien we wel een cargomodel van het kleinere model Elroq staan, dat is ontwikkeld in samenwerking met PSB Bedrijfswageninrichting. Dat bedrijf deed overigens ook de ombouw van de Volvo EX30.