
Een van de meest verrassende bestelauto’s van afgelopen jaar was de Volvo E 30 Cargo. Een bestelautoversie van de succesvolle EX 30 personenauto. Waarom is er een cargoversie van de EX30 en hoe bevalt hij in de praktijk?
Er is natuurlijk veel gaande in de huidige bestelautomarkt. Steeds meer elektrische voertuigen, zero-emissiezones, het einde aan de vrijstelling van BPM voor dieselbestelauto’s. Het biedt kansen voor aanbieders van elektrische voertuigen zoals… Volvo. Nu heeft Volvo geen bestelauto in het segment, maar dat is te regelen, dacht Volvo Cars Nederland. Het nam een versie van de populaire EX30 elektrische personenauto, verwijderde van de achterbank, plaatste een houten vlakke laadvloer en blindeerde de achterramen. En voilà, daar is de EX30 Cargo. Een bestelauto, maar hij valt niet onder de grijskentekenregeling, want het fiscale blok past er natuurlijk nooit in. Een EV-personenauto is in 2025 iets minder voordelig geworden: je moet bij aanschaf een beperkte BPM-bijdrage van 667 euro betalen. Volvo Cars kan aanvullende opties zoals veiligheidsnetten, tussenschotten en op maat gemaakte lade-inrichtingen leveren. Daarmee lijkt de EX30 Cargo wat betreft concept op de Kia e-Soul Cargo, de Kia Niro EV Cargo en de Volkswagen ID.3 Cargo, die we al eerder testten.
Design
De EX30 Cargo is een moderne auto en zo ziet hij er ook uit. Het is een SUV, maar hij staat niet hoog op zijn wielen en is 155 cm hoog. De neus is dan weer laag, met spectaculaire dagrijverlichting. Ook aan de achterzijde is de verlichting fraai. De Volvo designtaal is volop aanwezig op de gehele carrosserie. Opvallend aan de achterzijde is de smalle achterruit. Blikvanger is natuurlijk het dakimperiaal, optioneel op onze testauto. Het interieur van de EX30 is al even modern, met gerecyclede materialen die een hippe indruk maken. Achter het stuur is een goede zitpositie te creëren. Tussen de stoelen is een middenarmsteun met uitschuifbaar gedeelte met twee bekerhouders geplaatst. Er is veel ruimte voor kleine spulletjes, maar geen echte aflegruimte voor documenten. Centraal in het dashboard: een groot 12,3 inch touchscreen, dat ook meteen het enige scherm is voor de bestuurder. Alles, zelfs de actuele snelheid, moet je aflezen van dit scherm. Het zorgt ervoor dat je vaak naar het scherm kijkt en dan even niet op de weg let. Het Driver Alert systeem heeft dat direct in de gaten en waarschuwt. Zoals alle assistentiesystemen zich af en toe laten horen. Wie de piepjes en bliepjes uit wil zetten, moet scrollen in het centrale scherm. Het scherm zelf laat zich overigens goed en vlot bedienen. Met Apple Carplay of Android Auto draait met gemak je eigen telefoon mee. Het systeem is van zichzelf gebaseerd op Google en dat zorgt voor veel gebruiksgemak. Onze testauto was uitgerust als luxe ‘Ultra’. Minder luxe kan ook, de Core-uitvoering is er vanaf 38.495 euro. Scheelt ruim 10.000 euro met de Ultra.
Frunk
Achter de voorstoelen is waar de EX30 echt ‘Cargo’ wordt. De achterbank is vervangen door een vlakke houten laadvloer. De laadruimte is daarmee 141 cm lang en minimaal 112 en maximaal 131 cm breed. De toegang gaat via de (elektrisch te bedienen) achterklep of via de zijdeuren, een toegang van 65 bij 66 cm. In de laadvloer zit een luik met daaronder een 85 cm brede en 57 cm lange ruimte. Voldoende voor de laadstekker en andere spulletjes. Het totale laadvermogen bedraagt 490 kg. Bergruimte is er trouwens ook in de ‘frunk’ onder voorheen de motorkap, 19 liter groot. Aan de trekhaak mag maximaal 1400 kg. Voor onze testrit zetten we een veiligheidsnet vast dat de laadruimte afschermt van de passagiers.
Extended Range
De Volvo EX30 heeft een frunk omdat de elektrische motor op de achteras zit. De auto heeft dus achterwielaandrijving en de motor levert 272 pk en 343 Nm aan koppel. Dat koppel is altijd direct beschikbaar en dus is snel optrekken en inhalen geen probleem met de Volvo. Het accupakket op ons testmodel is 69 kWh groot, en dat moet goed zijn voor een nominale actieradius van 476 km, want onze auto is uitgevoerd als ‘Extended Range’, en de standaardversie komt 337 km ver (alle actieradia WLTP, gecombineerd). Opladen van de accu’s kan aan de snellader met maximaal 158 kW.
Wind
Tijd voor onze verbruikstest. We leggen 230 kg lading achterin de EX30 en laden de accu’s naar 100 procent. De EX30 geeft dan zelf een range aan van 357 km, fors minder dan de 476 km uit de brochure, maar het is wel nat herfstweer. We rijden een rit van in totaal 83,8 km over gevarieerde wegen. Onderweg kunnen we het weggedrag van de Volvo op waarde schatten. De Volvo is een heerlijke rijdersauto, die prima op de weg ligt en zich goed laat sturen. Binnen is het ook stil. Er is wat windgeruis van het imperiaal, dat we door het optionele panoramadak altijd kunnen zien. Het onderstel van de Volvo is prima, oneffenheden in de weg worden soepel verwerkt.
Verbruik
Aan het einde van onze rit hebben we nog 276 km aan range over en nog 77 procent accucapaciteit. De boordcomputer zegt dat we 19,3 kWh op 100 km hebben verbruikt. We hangen de EX30 aan een 150 kW CCS snellader en moeten bijna 44 minuten wachten voor de accu’s weer vol zitten. Er wordt 16,94 kWh geladen, waarna we vlot kunnen uitrekenen dat het echte verbruik 20,2 kWh op 100 km is. De actieradius komt dan uit op 342 km, echt fors minder dan Volvo zelf opgeeft. Dat is wel teleurstellend, zeker voor een veronderstelde ‘Extended Range’.
Het neemt echter niet weg dat de Volvo EX30 Cargo een bijzonder leuke, goed rijdende bestelauto is waarmee je elk stadscentrum in Nederland in kunt rijden. De prijs van 48.995 euro is fors, maar daar krijg je dan ook een zeer moderne auto voor. De ombouwkosten voor de Cargo zijn 2.238,34 euro (excl. btw). Zonder montage kost de ombouw 1.661,16 euro (excl. btw). Dat zijn hele redelijke bedragen. Wie op een dag geen ‘Cargo’ meer wil rijden, kan in principe de achterbank weer (laten) monteren en verder rijden als personenauto.


Specificaties & Metingen
Merk | Volvo |
Type | EX30 Cargo Ultra Single Motor Extended Range |
Motor | elektromotor |
Transmissie | traploze automaat |
Accupakket (kWh) | 67 |
Vermogen (kW/pk) | 200/272 |
Koppel (Nm) | 343 |
Afmetingen uitwendig lxbxh (cm) | 423 x 184 x 155 |
Wielbasis (cm) | 265 |
Laadruimte lxbxh (cm) | 141 x 112-131 x 75 |
Tilhoogte (cm) | 77 |
Eigen gewicht – leeg (kg) | 1750 |
Nuttig laadvermogen (kg) | 490 |
Max. aanhangergewicht (kg) | 1400 |
Geluidsniveau bij 80 km/h (dBA) | 64,9 |
Geluidsniveau bij 100 km/h (dBA) | 67,6 |
Acceleratie 0-80 km/h (sec) | 4,68 |
Acceleratie 80-100 km/h (sec) | 2,02 |
Stroomverbruik (kWh/100 km, 230 kg lading) | 20,2 |
Actieradius | 342 |
CO2-uitstoot WLTP (gr/km) | 0 |
Prijs vanaf (€) | 38.495 |
Prijs zoals getest (€) | 51.233 |
