
Nadat eerder Opel de Vivaro-e voorzag van een brandstofcel en waterstoftanks, doet Peugeot nu hetzelfde met de e-Expert. Eind dit jaar moet de e-Expert Hydrogen op de markt zijn.
De Peugeot e-Expert Hydrogen maakt gebruik van een nieuwe ‘mid-power’ plug-in brandstofcelaandrijfsysteem. Dat systeem bestaat uit een brandstofcel in de motorruimte voorin, die elektriciteit opwekt door de chemische reactie van waterstof (uit de tanks) en zuurstof (uit de lucht). De enige ‘uitstoot’ van dit proces is waterdamp. Ook is er een permanent-magneet elektromotor, met een vermogen van 100 kW (136 pk) en een koppel van 260 Nm, die de voorwielen aandrijft. Daarmee is de aandrijflijn vergelijkbaar met die van de batterij-elektrische e-Expert, die vooral opvalt door zijn versnellingsbak die is aangepast aan op de zwaardere belasting die hoort bij het gebruik van een bedrijfswagen. Verder maakt de e-Expert gebruik van een hoogvoltage lithium-ion-batterij met een capaciteit van 10,5 kWh en een vermogen van 90 kW, geplaatst onder de voorstoelen. Opladen gaat via een 3-fase boordlader van 11 kW, geplaatst in de motorruimte voorin. De waterstof heeft een plaats in drie waterstoftanks onder de laadruimte, met een totale capaciteit van 4,4 kg en een druk van 700 bar. De actieradius van de e-Expert Hydrogen is 400 km (WLTP).
Peugeot levert de e-Expert Hydrogen met keuze uit twee lengtevarianten: de Standard van 4,95 meter lang en de Long van 5,30 meter lang. Het laadvolume bedraagt maximaal 6,1 m3 en de ruimte voor de inzittenden zijn volledig identiek aan die van de uitvoeringen met een verbrandingsmotor. Het maximale laadvermogen van 1.100 kg is specifiek voor de e-Expert Hydrogen. Het maximum trekgewicht van 1.000 kg is ongewijzigd.