Nieuws

Opel Combo debuteert op IAA

De Opel Combo maakt een comeback op de komende IAA. Niet langer is de Combo gebaseerd op de Fiat Doblò, maar door de overname van Opel door PSA is de Combo nu familie van de eveneens compleet nieuwe Citroën Berlingo en Peugeot Partner. De nieuwe Combo blinkt uit door zijn enorme ruimte, hoge mate van rijcomfort en de vele rijassistentiesystemen.

“In de markt van leisure activity vehicles (LAV) hebben we met personenversies van bedrijfsauto’s te lang een bescheiden rol gespeeld”, stelt Opel Senior Manager Light Commercial Vehicles Tobias Stöver (rechts op de foto). “Met deze nieuwe generatie van de Combo zal dat veranderen. Meer dan ooit is dit de ideale auto voor zowel bedrijfsmatig gebruik als voor activiteiten in de vrije tijd. Dankzij zijn geavanceerde technologieën, binnenruimte, comfort en hoge mate van veelzijdigheid zal de nieuwe Combo in de smaak vallen bij een brede doelgroep – zowel gezinnen als professionals.”

De personenautoversie Opel Combo Tour staat op de IAA als 4,40 meter lange standaardversie en voor het eerst als 4,75 meter lange L2-uitvoering. De personenversie van de Combo is er met vijf of zeven zitplaatsen en een maximaal laadvolume van 2.693 liter. De bedrijfswagenversie is de tweede wereldprimeur. Die heeft een lengte van 4,75 meter en is er als dubbele cabine en gesloten bestel. De laadruimte van deze laatste is groot genoeg voor twee Euro-pallets en biedt afhankelijk van de uitvoering een laadvolume tot 3,9 kubieke meter, met maximum toelaatbaar laadgewicht van 1.000 kg. De dubbele-cabineversie komt niet naar Nederland. Onze fiscale regime staat dat niet toe. Een tussenwand moet in Nederland vast zijn; een verschuifbaar hekwerk zoals in de PSA-auto is niet toegestaan. Bovendien blijft er bij de ‘Crewcab’ met het hek in de achterste stand en de achterbank in functie te weinig ruimte over voor het fiscale blok in de laadruimte. En zo helpt onze fiscus een fraaie innovatie om zeep…

De Combo is ontworpen volgens personenautonormen. Juist daardoor valt hij binnen zijn segment zo op met zijn hoeveelheid assistentie- en veiligheidssystemen. De range omvat Adaptieve Cruise Control, Vooraanrijdingsassistent met voetgangersherkenning en Emergency Braking, Vermoeidheidsassistent, Dode hoek waarschuwing en een head-up display. Het is slechts een greep uit het grote aanbod. Nieuw is Flank Guard, een systeem waarbij sensoren waken voor obstakels en zo krassen en deuken op de zijkant voorkomen. Optioneel is een achteruitrijcamera beschikbaar voor de Combo Gesloten Bestel. Een andere camera in de rechterbuitenspiegel voorkomt dat de bestuurder bij het rechtsaf slaan objecten of voertuigen over het hoofd ziet.

De nieuwe Combo blinkt uit door comfortverhogende features met bijvoorbeeld stoel- en stuurwielverwarming, ook in de Gesloten Bestel uitvoering. Optioneel is er een electronic climate control met twee zones. De connectiviteit is subliem dankzij de nieuwste infotainmentsystemen met een kleuren touchscreen van acht inch en ondersteuning van Apple CarPlay en Android Auto (zodra door Google gelanceerd in Nederland).

Klanten kunnen kiezen uit diverse motoren, die stuk voor stuk uitblinken door een hoge mate van efficiency. De emissie beantwoordt aan de strikte Euro 6d-TEMP-norm. Helemaal nieuw voor de Combo is de 96 kW/130 pk sterke 1,5-liter diesel, gekoppeld aan een soepel schakelende achttraps automaat (brandstofverbruik[3]: stad 4,5-4,8 l/100 km, buitenweg 4,1-4,4 l/100 km, gecombineerd 4,3-4,5 l/100 km, 113-119 g/km CO2).

Lees binnenkort een uitgebreide rij-impressie met de nieuwe Opel, Peugeot en Citroën.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.