In de zomer was er het bericht over een nieuwe samenwerking tussen Renault en Fiat bij het bouwen van een medium size LCV. Er werden echter geen modellen genoemd, maar de redactie van Bestelauto had het juiste vermoeden. Nu, met de officiële opening van de productielijn van de nieuwe Renault Trafic in Sandouville Frankrijk, wordt definitief duidelijk dat de opvolger van de Fiat Scudo, gebouwd gaat worden op de basis van de nieuwe Renault Trafic.
De Fiat is daarmee nummer drie, want ook de nieuwe Opel Vivaro bestaat grotendeels uit Renault genen. Renault geeft aan dat de nieuwe Fiat, vanaf het tweede kwartaal 2016, gebouwd gaat worden op basis van de nieuwe Trafic. De styling van de Scudo opvolger wordt echter geheel ontwikkeld door Fiat en de nieuwe medium LCV zal unieke en speciale elementen van het merk Fiat Professional dragen. Over motoren werd nog niets gezegd, maar het lijkt ons logisch dat Fiat haar eigen Multijet II diesels zal gaan gebruiken.
De fabriek in Sandouville in Normandië is binnen drie jaar compleet getransformeerd om de nieuwe Trafic te gaan bouwen. In totaal is er 230 miljoen euro geïnvesteerd. Op 30 september werd de fabriek officieel in gebruik genomen door Carlos Ghosn, CEO van Renault in aanwezigheid van Emmanuel Macron, minister van economische staten, industrie en de digitale sector. Met de ingebruikname van de nieuwe productielijn, produceert Renault nu al haar bestelauto’s in Frankrijk. Het marktaandeel van de bestelauto’s van Renault in Europa bedraagt 14,5 procent. Eind augustus dit jaar was de verkoop van Renault LCV’s gestegen met 5,7 procent.





De Renault Trafic, en natuurlijk ook de Opel Vivano, is een heel geschikte bestelwagen om om te bouwen tot camper. Het nieuwste model heeft zelfs iets meer laadruimte. Ik verwacht dat de nieuwe Fiat dan ook vaak gebruikt zal gaan worden als basis voor een buscamper.