Nieuws

Verladersorganisatie EVO start een petitie tegen een verplichte registratie van de rij- en rusttijden voor ondernemers met een bestelauto. Ruim 95 procent van de 820.000 bestelauto’s die in Nederland rijden, zijn actief in de service industrie en rijden jaarlijks gemiddeld minder dan 18.000 kilometer. EVO vindt het daarom absurd dat deze ondernemers, bijvoorbeeld schilders, bakkers of elektriciens, mogelijk verplicht hun rij- en rusttijden moeten registreren.

IMG_0028

 

EVO, belangenbehartiger van 15.000 handels- en productiebedrijven, roept ondernemers op om de petitie via een online meldpunt te ondertekenen. De afgelopen dagen verwierf EVO op de BedrijfsautoRAI ook al handtekeningen. Ondernemers die bestelauto’s met een aanhangwagen hebben, moeten in sommige gevallen nu al hun rij- en rusttijden verplicht registreren. Omdat de Europese Commissie aan vervoersplannen voor de komende jaren werkt, grijpen enkele partijen in Brussel dit aan om de registratie voor alle bestelauto’s te verplichten. EVO vroeg ondernemers daarom eerder dit jaar om aan te geven wat zij van de plannen vinden – vrijwel alle ondernemers keerden zich tegen de plannen.

Tachograaf

Het registreren van de rij- en rusttijden van chauffeurs zorgt al jaren voor flink wat verwarring. Alleen al dit jaar ontving EVO duizenden vragen van ondernemers over de tachograaf, het apparaat dat de rij- en rusttijden van chauffeurs registreert. Een veel gestelde vraag is of de tachograaf verplicht is. Afhankelijk van de bedrijfstak en het gebied waarin het bedrijf actief is, gelden er namelijk vrijstellingen. Als blijkt dat bedrijven de tachograaf toch moeten gebruiken, vragen ondernemers zich vervolgens af hoe het apparaat werkt.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.