Nieuws

Rectificatie: de juiste aanhangergewichten

1

In de huidige editie van Bestelauto magazine is in de bijdrage van EVO door toedoen van onze redactie een storende fout geslopen. In de zinnen: ‘Als u uw BE-rijbewijs vóór 19 januari 2013 behaalde, mag u een auto besturen waarvan het tmm maximaal 3.500 kilogram is. Daar mag u een aanhangwagen of oplegger aan koppelen waarvan het tmm niet hoger is dan 750 kilogram’, is het woord ‘niet’ abusievelijk geplaatst. Hieronder plaatsen we de correcte tekst. Excuses voor de verwarring.

Vlak voor de zomervakantie publiceerde staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën de langverwachte Autobrief 2 met daarin zijn plannen voor de autobelastingen vanaf 2017. Die plannen en alle andere belangrijke zaken rondom de bestelauto bundelde EVO in de Bestelautogids

Autobrief

Staatssecretaris Wiebes van Financiën stuurde de langverwachte Autobrief 2 op 19 juni  naar de Tweede Kamer. In deze brief staan zijn plannen voor 2017 tot en met 2019. De staatssecretaris wil de bpm afbouwen, de motorrijtuigenbelasting (mrb) verlagen en de marktverstoring door de bijtellingsregels terugdringen. De Autobrief gaat vooral over personenauto’s en dus zijn de gevolgen voor bestelauto-eigenaren zeer beperkt. De belangrijkste zaken zijn de tarieven van de fiscale bijtelling en de wijzigingen in de mrb.

De voorgestelde bijtellingstarieven zijn als volgt (de tarieven voor 2016 staan al vast):

emissie

Vanaf 2017 wordt de mrb voor alle personenauto’s met 2% verlaagd. Voor de meest vervuilende personen- en bestelauto’s die op diesel rijden en geen af-fabriek roetfilter hebben, voert het kabinet vanaf 2019 een toeslag in de mrb van 15% (basistarief inclusief provinciale opcenten) in. De toeslag geldt alleen voor bestelauto’s die 12 jaar of ouder zijn. Deze aanvullende leeftijdseis is nodig, omdat anders een te grote groep ondernemers bij aanvang van de toeslag in aanmerking komt. De staatssecretaris heeft voorgerekend dat de verhoging gemiddeld 62 euro per bestelauto van een ondernemer per jaar gaat kosten. Het doel van de toeslag is vooral om de luchtkwaliteit in de steden te verbeteren.

Via www.evo.nl houden wij u op de hoogte van de politieke voortgang van de Autobrief.

Aanhangwagen

BES2015_2_8_nieuws_EVO_fotoEVO krijgt regelmatig vragen over het rijden met een aanhangwagen. Om bedrijven goed te informeren, bundelde EVO al deze regels in de EVO Bestelautogids. In deze handige gids vindt u alles over aanschaf en het gebruik van de bestelauto. Om enkele veel gestelde vragen direct te beantwoorden, lichten we hieronder de relevante regels rondom het rijden met een aanhangwagen nog eens kort toe. Om te bepalen of de aanhangwagen door een bestelauto getrokken mag worden gelden onderstaande regels:

  • In het kentekenbewijs van de bestelauto staat de totale massa van de geladen aanhangwagen die de bestelauto mag trekken. Let op: dit is niet gelijk aan de toegestane maximummassa (tmm) van de aanhangwagen.
  • U mag met een aanhangwagen of oplegger rijden waarvan de tmm hoger is dan het kenteken van de trekkende auto. U mag die aanhangwagen of oplegger dus niet volledig beladen. Het totaalgewicht van de geladen aanhanger mag niet meer zijn dan op het kentekenbewijs van de trekkende auto is vermeld.

Hierdoor is het mogelijk om een aanhangwagen mee te nemen met een ledig gewicht van 1.500 kilogram en een tmm van 5.000 kilogram terwijl de bestelauto maximaal 3.500 kilogram mag trekken. U mag deze aanhangwagen dan met maximaal 2.000 kilogram beladen. Het totaalgewicht van de aanhangwagen wordt dan 3.500 kilogram –  dat mag de bestelauto trekken.

Rijbewijs

Naast de regels rondom de techniek is er regelmatig onduidelijkheid over het benodigde rijbewijs voor het rijden met een aanhangwagen. Met het B-rijbewijs mag u een aanhangwagen meenemen met een tmm van 750 kilogram. Is de aanhangwagen zwaarder, dan heeft u een BE-rijbewijs nodig.

Het wordt nóg ingewikkelder: er zit namelijk een verschil in een BE-rijbewijs behaald voor 19 januari 2013 en een BE-rijbewijs dat na deze datum is verkregen. Op 19 januari 2013 ging er in Europa namelijk een nieuwe rijbewijswetgeving van kracht, waardoor er een onderscheid kwam tussen een BE-rijbewijs van voor en na deze datum.

Als u uw BE-rijbewijs vóór 19 januari 2013 behaalde, mag u een auto besturen waarvan het tmm maximaal 3.500 kilogram is. Daar mag u een aanhangwagen of oplegger aan koppelen waarvan het tmm hoger is dan 750 kilogram.

Heeft u uw BE-rijbewijs echter ná 19 januari 2013 behaald, dan mag u nog steeds met een voertuig rijden waarvan het tmm maximaal 3.500 kilogram is, maar mag het tmm van de aanhangwagen of oplegger niet hoger zijn dan 3.500. Begrijpt u het nog? Het totaalgewicht van de voertuigcombinatie mag dus niet hoger zijn dan 7.000 kilogram.

Nog één laatste punt : voor opleggers of middenasaanhangwagens is een aanvullende regel opgesteld. De opleggers mogen net iets zwaarder zijn door gebruik te maken van het laadvermogen van het trekkende voertuig. Hierdoor mogen de opleggers zwaarder zijn dan 3.500 kilogram, mits het totaalgewicht van de combinatie niet zwaarder is dan 7.000 kilogram. Aan dergelijke combinaties zijn echter twee eisen verbonden:

  • Het trekkende voertuig mag niet zwaarder zijn dan 3.500 kilogram, inclusief het gebruik van het laadvermogen van het trekkende voertuig
  • De aslasten van de oplegger mogen niet boven de 3.500 kilogram uitkomen.

Deze en aanvullende informatie rondom het rijden met aanhangwagens en rijbewijswetgeving kunt u teruglezen in de EVO Bestelautogids. Via www.evo.nl kunt u deze gids aanvragen.

Lodewijk Wisse en Ruben Willems zijn beleidsadviseurs belastingen en wegvervoer bij verladersorganisatie EVO, belangenbehartiger van 15.000 handels- en productiebedrijven.

1 reactie op “Rectificatie: de juiste aanhangergewichten

  1. Hans Thielen schreef:

    Ik heb uw bericht geving gelezen,maar heb toch,nog een vraag n.m. Mag ik een aanhanger onder de 750kg trekken ,met een trek haak,die niet-vermeld ,staat op het kenteken,het is een oldtimer Mercedes camper,welke totaal geen enkel gewichten op het kenteken heeft ?wat bij MB vrij veel voorkomt,bij voertuigen van die leeftijd (1979)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.