Nieuws

Renault en Plug lanceren Hyvia, zoals ze eerder al gezamenlijk aankondigden begin dit jaar. Beide partners hebben evenveel aandelen in de joint venture, die bedoeld is om lichte bedrijfsvoertuigen op waterstof versneld op de weg te krijgen. De joint-venture wordt geleid door David Holderbach, die meer dan twintig jaar ervaring heeft in strategische productfuncties en internationale verkoop bij Renault Group.

De naam Hyvia is een samentrekking van ‘HY’ voor waterstof en het Latijnse woord ‘VIA’ voor weg, die de ambitie belichaamt om een nieuwe weg naar koolstofarme mobiliteit te openen. Lichte bedrijfsvoertuigen vereisen voor sommige toepassingen een groter rijbereik en een snellere bevoorrading, laad- en volumevereisten, waarvoor waterstof een nooit eerder geziene energieoplossing is.

De activiteiten van Hyvia zullen in Frankrijk plaatsvinden. Om de synergieën te optimaliseren, zullen de maatschappelijke zetel van de joint venture en de R&D-teams gevestigd zijn in Villiers-Saint-Frédéric, met het ontwerp- en ontwikkelingscentrum van bedrijfsvoertuigen voor Renault Group. De proces-, productie- en logistiekteams zullen in het kader van het Re-Factory-project in Flins gevestigd zijn om vanaf eind 2021 de assemblage van brandstofcellen en laadstations op te starten.  De eerste voertuigen, gebaseerd op de Renault Master, worden geproduceerd in de fabriek van Batilly. De integratie van brandstofcellen zal steunen op de expertise van PVI, sinds 2017 een dochteronderneming van Renault Group, gevestigd in Gretz-Armainvilliers.

Als aanvulling op het elektrische aanbod maakt de waterstoftechnologie van Hyvia een groot rijbereik tot 500 kilometer en een snelle oplaadtijd van 3 minuten mogelijk. Twee voordelen die bijzonder geschikt zijn voor bepaalde professionele toepassingen van lichte bedrijfsvoertuigen en voor de wettelijke uitdagingen van stadscentra op het gebied van koolstofneutraliteit.

Drie uitvoeringen gebaseerd op de Renault Master worden verkocht in Europa vanaf eind 2021, aangevuld met een aanbod van laadstations en koolstofarme waterstofstations. Als bestelauto gaat het om een gesloten carrosserie en een chassis-cabine met groot volume. Ook komt er een Master als City bus.

“Als pionier op het gebied van nieuwe energiebronnen en Europees marktleider op het gebied van elektrische bedrijfsvoertuigen streeft Renault Group in Europa zijn doelstelling na om tegen 2030 met de oprichting van Hyvia de groenste mix op de markt te zijn. Deze joint venture integreert op unieke wijze het hele ecosysteem van de waterstofmobiliteit, het voertuig, de infrastructuur en de kant-en-klare diensten voor de klanten. Dankzij de ontwikkeling van deze technologie kunnen we ons industriële apparaat versterken en in Frankrijk nieuwe activiteiten introduceren die waarde genereren in dit veelbelovende segment”, aldus Luca de Meo, CEO van Renault Group.

Bestelauto reed eind 2019geleden al met een conceptversie van de Master èn Kangoo op waterstof.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.