
Renault en Nissan brengen hun activiteiten rond lichte bedrijfswagens onder in één gezamenlijke business-unit. Dat heeft de Renault Nissan alliantie bekend gemaakt. Opvallend is dat ook Mitsubishi bij de samenwerking betrokken is.
De vorming van één business-unit moet de wereldwijde verkoop van lichte bedrijfswagens van beide merken laten groeien. Kennis van productsegmenten en specifieke markten kunnen de merken daarbij versterken. Elk merk houdt wel zijn eigen identiteit, verkoop en omzet.
“De combinatie van Renault, Nissan en ook de jonge samenwerking met Mitsubishi Motors in één business-unit helpt de verkoop en vergroot synergieën”, aldus voorzitter en CEO van de alliantie Carlos Ghosn. “We gaan ons marktleiderschap vergroten door onze prestaties te intensiveren in huidige en nieuwe groeimarkten, gebaseerd op de belangrijkste producten en marktkennis die elk van de merken heeft.” De LCV Business Unit wordt geleid door Ashwani Gupta (rechts), ook al de hoogste baas van Renault bestelauto’s.
De verwachting is dat de nieuwe LCV-unit nog meer concernbrede ontwikkeling en productie zal genereren. Nu al werken Renault en Nissan samen bij de Trafic/NV300, de Master/NV400 en de Alaskan/Navara. Ook een intensievere samenwerking op het gebied van elektro-aandrijving kan niet worden uitgesloten. Hoe en in welke mate Mitsubishi mee gaat doen met het portfolio van Nissan en Renault is nog niet duidelijk.