
Renault laat op de vakbeurs Solutrans flink wat nieuws zien. Zo zijn er maar liefst vier wereldprimeurs.
Niet gek is dat drie daarvan emissievrij zijn: Renault pakt uit met elektrische aandrijving voor de nieuwe Kangoo E-Tech electric en Master E-Tech electric, en waterstof met Master H2-TECH prototype.

De nieuwe Kangoo E-Tech electric komt in de lente van 2022 op de markt. De auto wordt geproduceerd in de Renault-fabriek van Maubeuge (Frankrijk) en biedt een rijbereik van 300 kilometer over de WLTP-cyclus. Zijn motor van 90 kW, gevoed door een lithium-ionbatterij van 45 kWh, kan dankzij de optionele DC lader van 80 kW in 30 minuten tot 170 kilometer aan rijbereik bijladen.

De Renault Trafic is nog niet elektrisch verkrijgbaar, maar hij is wel volledig vernieuwd. Hij biedt in vergelijking met zijn voorganger een robuustere en dynamischere voorkant, een volledig hertekende cabine die zich nog slimmer en comfortabeler toont, nieuwe Blue dCi-motoren met 110 tot 170 pk en nieuwe technologieën aan boord ten dienste van informatie, connectiviteit en veiligheid.
Ook de elektrische Master is vernieuwd en te zien in Lyon. Hij beschikt over een nieuwe lithium-ionbatterij met een capaciteit van 52 kWh, die het rijbereik over de WLTP-cyclus uitbreidt tot 195 kilometer. Zijn lader van 22 kW DC maakt het mogelijk om de batterij in 2 uur voor 80 procent op te laden. De marktentree is gepland voor de lente van 2022.

Ook interessant op de stand van Renault is het prototype van de Master chassis-cabine H2-TECH, dat de waterstoftechnologie aan boord en de conversiemogelijkheden op maat optimaliseert. Het voertuig biedt professionele gebruikers de mogelijkheid om volumineuze ladingen tot 19 m3 te vervoeren en maakt dankzij zijn rijbereik van ongeveer 250 kilometer tal van intensieve toepassingen mogelijk.
Solutrans is vanouds een carrosserie- en ombouwshow en dat is te zien op de stand van Renault. Er staan maar liefst dertien omgebouwde bestelauto’s op de stand van Renault.
