De nieuwe Renault Master beleeft zijn wereldpremière op de beurs van Birmingham. Het grote nieuws zit vooral onder de motorkap. De grote Renault heeft nieuwe Twin Turbo motoren die zijn ontwikkeld op basis van de huidige 2.3 dCi. Met meer vermogen en een lager verbruik als resultaat. De nieuwe Master zal in het najaar 2014 bij de Renault dealer in de showroom staan.
De nieuwe Renault Master, die wordt geproduceerd in het Franse Batilly, is uitgerust met nieuwe motoren, nieuwe technologieën en een nieuw vormgegeven grille. De belangrijkste ontwikkeling van de nieuwe Master bevindt zich onder de motorkap. Hij is nu uitgerust met het 2.3 dCi motorenaanbod van 110 pk, 125 pk, 135 pk of 165 pk. De versies van 110 pk en 125 pk zijn vooral gericht op een prijs/verbruik verhouding. De 135 pk en 165 pk zijn nu uitgerust met de Twin Turbo technologie, waardoor ze meer vermogen leveren en zuiniger zijn. Voor de versie van 165 pk bijvoorbeeld, is de brandstofbesparing 1,5 l/100 km terwijl de motor 15 pk en 10 Nm meer biedt dan de huidige dCi 150. Het verbruik daalt daarmee volgens Renault onder de grens van 7 l/100 km met 6,9 l / 100 km (180 gr CO2/km) voor een L2H2 met 165 pk.
Ecomode
Het brandstofverbruik kan tot 10% dalen door de ecomode-knop te gebruiken. Dit systeem beïnvloedt het motorkoppel, de airconditioning en de verwarming. Tevens zijn er nieuwe comfort- en veiligheidsuitrustingen ingebouwd in de nieuwe Master. De nieuwste generatie ESC met standaard Load Adaptive Control is gekoppeld aan Hill-start assist en Extended Grip. Deze functie zorgt ervoor dat de auto grip houdt bij lastige rijomstandigheden, zoals sneeuw, modder of zand. Trailer Swing Control – in combinatie met de optionele trekhaak – is ook leverbaar. Op het moment dat een aanhanger dreigt te scharen beperkt het systeem het motorkoppel om zo de trekkende auto te vertragen tot het slingeren van de aanhanger is gestopt.
De nieuwe Master beschikt op de Twin Turbo motorversies over een stuursysteem met een elektropompgroep om de wendbaarheid van de auto te verbeteren en de inspanningen van de bestuurder bij een lage snelheid te beperken. Ideaal bij stedelijk vervoer. Daarnaast zorgt het ervoor dat het verbruik wordt verlaagd met 0,1 l / 100 km. Het bandenspanningscontrolesysteem (op de combi-versies) waarschuwt de bestuurder bij afwijkingen zoals een te lage bandenspanning of een lekke band. Een andere nieuwe uitrusting, de Wide View spiegel – als optie in de zonneklep van de passagier – zorgt voor nog meer veiligheid door een ongekend zicht naar achteren te bieden op de dode hoek.
Meer dan 200 varianten
De nieuwe Renault Master is leverbaar in meer dan 200 versies, 4 lengtes, 3 hoogtes, gesloten bestel, combi, chassis en platform cabine, voorwielaandrijving, achterwielaandrijving en met een laadvolume van 8 tot 22 kubieke meter. Nieuwe versies zijn de L4H2 en L4H3 gesloten bestel achterwielaandrijving met enkellucht. Deze lange versies zijn vooral bedoeld voor koeriersbedrijven en berijders die veel kilometers maken. De grotere breedte tussen de wielkasten maakt het mogelijk om europallets te plaatsen.
De nieuwe Renault Master is voorzien van een nieuwe grille die de merkidentiteit van Renault uitdraagt. Het uitvergrote en verticaal geplaatste logo is terug te vinden op het hele bedrijfswagenaanbod van het merk dat sinds 1998 marktleider is in Europa. Met de volledige vernieuwing van het aanbod die een jaar geleden is ingezet, zal deze positie kunnen worden gehandhaafd (marktaandeel van 14,5% in 2013). De nieuwe Master zal in het najaar 2014 bij de Renault dealer in de showroom staan. In juni kunnen de eerste bestellingen worden geplaatst.





