
Renault heeft met Revolution een derde hoofdstuk onthuld van haar Renaulution strategie. Onderdeel daar van is FlexEVan, een nieuwe EV- en softwaregedefinieerde familie van bestelauto’s die vanaf 2026 op de markt komt.

FlexEVan maakt realtime, end-to-end monitoring van werkzaamheden en datagestuurd wagenparkbeheer mogelijk. Het concept en de technologie van FlexEVan zorgen voor een reductie van 30 procent van de totale gebruikskosten voor gebruikers van bestelauto’s. FlexEVan zal compact zijn voor stedelijk gebruik dankzij een speciaal ontworpen EV-platform. FlexEVan zal profiteren van binnen zusterbedrijf Ampere ontwikkelde ‘software-defined vehicle’. Het voertuig wordt zo een volledig verbonden onderdeel van het kantoor of magazijn, geïntegreerd in het digitale ecosysteem van de klant. Het wordt het eerste voertuig dat profiteert van de toepassing van de softwaregedefinieerde voertuigtechnologie van de Renault Groep, die met name realtime, end-to-end operations monitoring en datagestuurd wagenparkbeheer mogelijk maakt Om de ontwikkeling van FlexEVan te ondersteunen, wil Renault Groep Flexis oprichten, een partnerschap met een relevante partner met ervaring in de sector en een complementaire activiteit. Dankzij dit partnerschap zullen de ontwikkelingen worden gedeeld, wat een aanzienlijke daling van de kosten en een maximale dekking van de klanten betekent.
Een ander onderdeel van Revolution is Hyvia, het merk dat door Renault is opgezet om de markt voor bestelauto’s op waterstof te verkennen. Die verkennende fase is overigens wel achter de rug. Hyvia heeft als doel om 30 procent van de markt voor bestelauto’s op waterstof in handen te hebben in 2026.
