Nieuws

Hyvia, de 50/50 joint venture tussen Renault en de Amerikaanse waterstofgigant Plug Power opende deze week officieel zijn eerste productielijn voor het vervaardigen van brandstofcellen in Flins (FR). Daarmee wordt het volgens HYVIA mogelijk om nog dit jaar de eerste Renault bestelauto’s op waterstof van de band te laten rollen.

Dat is een belangrijke stap maar in het totaal maar een relatief kleine schakel in alles wat Hyvia van plan is. De focus tijdens de bijeenkomst lag weliswaar primair op het voortvarend opschalen van alle waterstofplannen die Renault en Plug Power in Europa hebben. Maar Hyvia wil meer. Het wil over acht jaar een marktaandeel van 30 procent in het complete Europese volume voor lichte commerciële voertuigen (LCV’s) op waterstof hebben verworven. Niet door alleen bestelauto’s op waterstof aan te bieden, maar net zo goed door ondernemers de mogelijkheid bieden helemaal of voor het grootste deel onafhankelijk van het elektriciteitsnet te kunnen werken. En dat via turnkey systemen en helemaal van Hyvia zelf.

Geen rocket science

Hyvia zegt die uitdaging aan te kunnen. Zowel senior vice-president van Renault Light Commercial Vehicle Heinz Jurgen Löw als CEO Andy March van Plug Power benadrukten dit. Ze onderstreepten dat het ook voor Hyvia een uitdaging is, om in korte tijd een complex totaal systeem rond de mobiliteit op waterstof te realiseren. Maar dat dit gezien de ervaring die de beide bedrijven hebben voor het nu negen maanden oude bedrijf ook weer niet direct rocket science is.

Bij de waterstof Master liggen de cilinders op het dak

Andy March benadrukte dat zijn bedrijf als marktleider in 25 jaar meer dan 50.000 brandstofcellen gebouwd heeft die bij elkaar al bijna 900 miljoen uur werken. Daarnaast levert het bedrijf ook electrolysers en bouwt het waterstofpompstations. Maar hij gaf onmiddellijk toe dat die geschiedenis nog verbleekt bij de enorme aantal jaren ervaring en kennis die Renault heeft op het gebied van de markt voor lichte bedrijfswagens, de eigenzinnigheid van de markt en wat hun klanten willen. “De reden dat wij hier zijn, is dat wij met onze expertise ook de Europese markt kunnen bedienen. Daarvoor zochten wij een big brother die langs dezelfde lijnen denkt en dat is voor ons Renault LCV.”

De man die de wens van Löw en March uiteindelijk moet materialiseren, is David Holderbach, CEO van Hyvia. Hij meldde dat zijn bedrijf inmiddels echt in de startblokken staat. “In negen maanden tijd hebben we een productiefaciliteit van 3.000 vierkante meter opgezet waar we een complete assemblagelijn voor de productie van onze brandstofcellen gebouwd hebben. We zijn van 0 naar 70 medewerkers gegaan en dat aantal groeit met de dag. Want vanaf het eind 2022 willen we in Flins tot 1.000 units per jaar kunnen opbouwen en testen. Daartoe krijgen wij over enkele maanden onze eigen 1 mW electrolyser op het terrein waarmee we bedrijf dagelijks tot 450 kilogram waterstof kunnen produceren voor testdoeleinden.”

Hyvia brengt meerwaarde

Die laatste boodschap is mogelijk het échte nieuws achter Hyvia. Want een bestelwagen op waterstof laten rijden is voor Renault niet moeilijk. De échte meerwaarde van Hyvia voor (grote) distribiteurs, zit hem in de kennis van de bestelwagenmarkt in combinatie met de kennis rond de productie, opslag  en distributie van waterstof. Dat maakt Hyvia tot een powerhouse waar een distributiebedrijf straks met één telefoonnummer zijn hele operatie niet alleen zero-emissie kan laten rijden maar zelfs helemaal volcontinu off the grid kan laten draaien.

Want dat is het totale plaatje van Hyvia: niet alleen zero-emissie mobiliteit maar dat ook  onafhankelijk van de grid. “Een groot deel van de meerwaarde zit in het feit dat een ondernemer zijn voertuigen de hele dag kan laten werken en dan ’s avonds binnen 5 minuten weer volgetankt met zelf opgewekte energie”, verduidelijkte Löw aan Bestelauto. “Daarmee omzeil je het probleem dat je via je PV’s wel veel energie hebt maar op de verkeerde momenten. Namelijk overdag als ook je auto’s aan het werk zijn.” 

Kabelnood

Maar dat is maar de helft van het verhaal. Löw onderstreepte ook dat je met je eigen waterstoffabriek ook ongevoelig bent voor de in Nederland heersende kabelnood en de voorlopig alleen maar groeiende problemen rond de beschikbaarheid van voldoende (groene) energie. Dit nog los van de momenteel uit de bocht vliegende brandstofprijzen. “Daarbij heeft een ondernemer met Hyvia maar één telefoonnummer nodig voor een turnkey systeem van opwekking, omzetting naar waterstof, opslag, distributie én de bijbehorende voertuigen”, aldus Löw.

Meer dan wielen

Dat betekent dat ondernemers dus niet zelf om tafel hoeven met meerdere Willy Wortelpartijen zoals zo vaak in de transitiebranche. Ook betekent het enorme tijdwinst en dus een betere concurrentiepositie. Met één eigen 1mW elektrolyser kan hij zeker 50 bestelwagens dagelijks 400 kilometer laten rijden en genoeg waterstof overhouden om ook zijn vorkheftrucks en palletwagens daarmee aan te drijven. Omdat hij die energie groen opwekt met zonnepanelen en of van een windmolen op eigen terrein, is er overdag ook genoeg energie voor binnen het gebouw zelf. Tijdens de avonduren kan een stationaire fuelcell met zijn zelf opgewekte waterstof de stroomvoorziening in het pand overnemen.

Die uitrol is iets waar Hyvia nog wel over na moet denken. Als ondernemer ga je wel voor een bestelauto naar de Renault Pro+-dealer en Holderbach maakte duidelijk dat dat tegen het einde van het jaar ook voor een waterstofmodel kan. Maar het is onwaarschijnlijk dat die dealer straks de hele installatie levert. “Dat zal direct via Hyvia gaan”, aldus Holderbach. “En er is al veel interesse vanuit Nederland.” Ook zei Holderbach dat zijn bedrijf wel de turnkey levert, maar bijvoorbeeld voor zonnepanelen en windturbines ook weer een derde partij zal zoeken.

Drie modellen

Waar het om de auto’s gaat komt Renault zoals eerder aangekondigd met drie modellen. Er komt een gesloten panel van, een uitvoering voor personenvervoer en een chassiscabine op de markt. Die krijgen allemaal dezelfde 30 kW PEM fuel cell en een compacte 33 kw batterij. De panel van en de personenvervoeruitvoering krijgen zes 700 bar tanks goed voor 6 kilogram waterstof op het dak. Dat is goed voor een actieradius van meer dan 400 kilometer. De chassis cabine versie komt later en krijgt twee brandstofcilinders in het chassis en dus een kleinere actieradius. De training voor de Renault Pro+ bedrijfswagendealers voor verkoop en onderhoud wordt momenteel voorbereid. De auto’s kunnen zowel waterstof tanken als ook eventueel de batterij apart opladen.

Achilleshiel

En toch doemt er één donkere wolk op aan de horizon. En dat is het meergewicht. De gewichtpenalty van de complete H2 aandrijflijn ten opzichte van een diesel aangedreven Master is behoorlijk. Waar de Z.E. Master nog een 1.450 kg payload kan aantikken, lijkt het er op de H2 versie niet veel verder komen dan een 1.000 kilo laadvermogen. En dat is voor zo’n groot voertuig niet veel en kon daarmee wel eens de achilleshiel zijn van het project. Want in verband met het rijbewijs B vraagt de markt uitdrukkelijk om LCV’s tot 3,5 ton met zoveel mogelijk payload. Nu nog kent Nederland een ontheffingsregeling tot 4.250 kg. Maar die is door de er aan verbonden restricties niet echt werkbaar en houdt bovendien op aan het einde van dit jaar. En of er iets voor terugkomt is een politieke kwestie en daarmee hoogst onzeker. Wat helaas weer perfect past in het hele plaatje rond zero-emissie rijden: het bedrijfsleven wil wel en de industrie is er klaar voor. Nu de overheid nog, die wel allerlei deadlines stelt maar zelf geen bijdrage levert.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.