Ford heeft de afgelopen twee jaar hard gewerkt aan een compleet nieuw bestelauto-gamma. Dat wordt dit jaar afgerond met de twee uitersten van dat gamma: de kleine Transit Courier en de grote tweetons Transit. Bestelauto reed als eerste met de nieuwe Transit 2ton+.
De Transit is een bijzondere auto voor Ford, want de grote tweetons bestelauto wordt voor het eerst ook in Noord-Amerika op de markt gebracht. Dat betekende voor Ford een heel ander ontwerpproces, want de Amerikanen houden van stevige, grote auto’s. “Het ontwerpen en vooral finetunen van ontwerp en techniek was een hele klus”, geeft vehicle line director David Gregory graag toe. “Zeker in dit geval betekende het soms compromis sluiten, zonder dat het uiteindelijke resultaat daar onder geleden heeft!” Ontwerper Jordan Bennett vult lachend aan: “Ik ken echt elke millimeter van deze auto. Ik kan ‘m dromen!” De nieuwe Transit valt op door zijn voorkant met prominente grille, inclusief de trapezevorm die we al kennen van de Transit Custom en Transit Connect, en die ook bij de Transit Courier het familiegezicht van Ford moet weergeven. “De grille is zo groot om de motor te koelen, maar ook voor de looks. Een eerder ontwerp met een spitsere neus a la de Transit Custom stond niet goed bij een grote auto als deze”, licht Bennett toe. De koplampen zijn vrij hoog geplaatst, wat hoge kosten bij lichte aanrijdingen moet voorkomen. Over de zijkant van de Transit lopen diepe sleuven over de gehele lengte, bedoeld om de aerodynamische waarden te verbeteren. Aan de achterzijde valt de forse achterbumper met opstap op. “Wens uit Amerika, zo’n achterbumper met opstap”, verduidelijkt Gregory de keuze.
Betere zit
De Transit is verkrijgbaar in 450 varianten, en het was helaas niet mogelijk om ze allemaal te rijden. We beperken ons tot gesloten bestelauto’s. De eerste is een achterwielaangedreven L2 H2 met een 2.2 liter Duratorq diesel van 155 pk. Die is standaard gekoppeld aan een zesversnellingsbak. Het interieur is volledig in lijn met de overige Transit modellen, waarbij opvalt dat ook in deze variant de wat gedrongen zit achter het stuur verdwenen is. Het stuur ligt prettig in de hand en zit vol met handige knoppen. Ford beschikt over het spraakgestuurde Ford SYNC connectiviteitssysteem, dat later dit jaar wordt uitgebreid met AppLink. Hiermee kunnen bestuurders via spraakopdrachten hun favoriete smartphoneapps aansturen. In de cabine is voldoende opbergruimte te vinden, onder meer achter het stuur, een documentenvak bovenop het dashboard, een opbergruimte tegen het dak en verborgen ruimtes onder de passagiersstoel. Dat dashboard ademt overigens hetzelfde design als de Transit Custom en de nog te introduceren Transit Courier. Tegen het tussenschot zijn haken voor jassen aanwezig. Aan de rechterkant van de bestuurdersstoel zit op de vloer een 220 V aansluiting. Handig voor telefoon of laptop onderweg.
Soepel
De nieuwe Transit laat zich uiterst soepel rijden. Het weggedrag is zonder overdrijven met dat van een personenauto te vergelijken. Daarbij is de Transit uitermate stil en dringt er nagenoeg geen motorgeluid in de cabine binnen. Met de in het dashboard bevestigde pook bedienen we de versnellingsbak opvallend soepel, zonder ook maar de geringste neiging tot haken. Met 155 pk komen we prima vooruit, ook al ligt er 500 kg lading achterin. Als we die lading eens nader gaan bekijken valt ons op hoe goed toegankelijk de laadruimte is. De zijschuifdeur rechts laat een in de breedte een opening achter van 1300 mm, 25 mm meer dan bij de vorige Transit en volgens Ford nu de ruimste in zijn klasse. Ook bij de achterdeuren is de opening gegroeid, met 90 mm in de hoogte en eveneens 25 mm in de breedte. Met L2H2 dimensies is het volume nu 11,2 kuub en is het mogelijk om in de Transit nu vier europallets mee te nemen, eentje meer dan voorheen. Ook in chassis-cabine versie zijn er veel keuzes, tot en met een chassislengte van L5 zelfs.















Na de rit met de Transit met 155 pk pakken we voor rit 2 een Transit L2H2 met 125 pk sterke motor, aangedreven op de voorwielen. Die gedraagt zich eigenlijk hetzelfde, zij het dat de motor is beter te horen is. Ook deze Transit is voorzien van een keur aan veiligheidsvoorzieningen, waaronder Curve Control. Dit is een door Ford ontwikkelde voorziening die ervoor zorgt dat de auto op een veilige en stabiele manier langzamer gaat rijden als de auto te snel een bocht, zoals een snelwegafslag, in rijdt. Andere voorzieningen zijn Load Adaptive Control, Roll Stability Control, Trailer Sway Control en Hill Start Assist.
Euro 6
De reguliere Transit modellen zijn leverbaar met de 2.2-liter Duratorq TDCi-dieselmotor, verkrijgbaar in drie uitvoeringen; 100pk, en de door ons gereden 125pk of 155 pk versies, allen gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. De sterkste twee motoren zijn verkrijgbaar als Euro 6 motor. Dat betekent dat er AdBlue bijgevuld moet worden. Daartoe is een 21 liter grote AdBlue tank aanwezig. De tank is volgens Ford leeg na elke 20 keer diesel tanken. De nieuwe Transit omvat ook zes zuinige Econetic-modellen, voorzien van startstop en Acceleration Control in combinatie met de 125 pk 2.2 diesel. Ook de snelheidsbegrenzer (max. 110 km/h) is weer aanwezig, maar is gelukkig uit te schakelen.
“De nieuwe Ford Transit betekent voor ons dat alweer een spannend project is afgesloten, het derde al in de nieuwe Transit periode”, vertelde Ford Chief Operating Officer Barb Samardzich bij de introductie. “We zijn bijzonder benieuwd hoe onze klanten, en ook zij die onze klanten nog niet zijn, de Transit zullen waarderen.” Nederlandse bedrijven kunnen de nieuwe Transit nu al bestellen voor een bedrag vanaf 20.475 euro. De auto is in april leverbaar.
Deze nieuwe auto lijkt mij een hele verbetering,
Mijn vraag is dan ook is deze auto ook verkrijgbaar in laadbaklengte van 4,75mtr?