Nieuws

Roering in de laadkleppenwereld

Voor zowel trucks als voor bestelauto’s is de elektrische of elektrohydraulische laadklep een veel gebruikt hulpmiddel. Aan leverancierskant heeft zich in de wereld van de laad- en loshulpmiddelen een enorme concentratie voorgedaan. Daarbij lijken zich twee ‘blokken’ te vormen. Op de eerste plaats is dat de Hiab, dat de laatste jaren diverse andere producenten overnam, en op de tweede plaats het Oostenrijkse Palfinger, dat een zelfde strategie lijkt te volgen. Onlangs maakte Palfinger bekend het Duitse MBB Liftsystems AG te hebben gekocht.
Palfinger is het bekendst van de autolaadkranen, maar het bedrijf heeft de laatste jaren haar werkterrein uitgebreid tot meeneemheftrucks en laadkleppen. MBB wordt toegevoegd aan de Tail Lift Divisie binnen het segment “Hydraulische Systemen en Services” waar de al eerder aangekochte Ratcliff en Palgate deel van uitmaken. De Nederlandse vertegenwoordiging blijft
waar die is, namelijk bij GLT Interlift uit Hilversum. Jilles Gerritsen van GLT heeft het volste vertrouwen in de nieuwe aandeelhouder en wijst erop dat MBB binnen Palfinger een prominente positie krijgt. De MBB-kleppen worden voortaan verkocht als MBB Palfinger.
MBB introduceerde recent een besturingsunit die geen printplaat heeft, maar een stekkerunit. Wanneer die wordt toegepast, wordt de storingsgevoeligheid nog verder verkleind en neemt het gemak waarmee een vervoerder of een carrossier de reparatie zelf kan uitvoeren enorm toe.

Gewichtscontrole VB Airsuspension introduceert een systeem voor bestelauto's met luchtvering waarbij tegen overbelasting wordt gewaarschuwd
Het met het blote oog controleren van het gewicht van de lading is niet betrouwbaar. Daarom zijn er diverse systemen voor het meten van het ladinggewicht. VB-Airsuspension is leverancier van luchtveringsystemen. Nieuw bij VB-Airsuspension is de automatische aslastbewaking die in combinatie met luchtvering werkt. Via de luchtbalgen wordt gemeten wat de aslast is. Is die teveel, dan wordt dat al na enige seconden aangegeven via een lichtsignaal in laadbak of dashboard. Het systeem slaat de overbelasting ook op in een geheugen, zodat de eigenaar achteraf kan vaststellen wanneer (en dus door wie) de wagen te zwaar werd belast.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.