Nieuws

Savas traint arbeidsdeskundigen UWV

Stoelenfabrikant Savas trainde onlangs  een groep nieuwe arbeidsdeskundigen op het gebied van het zitten in bedrijfsvoertuigen en logistiek materieel als heftrucks. Deze specialisten van het UWV worden onder meer belast met het beoordelen van aanvragen voor aangepaste stoelen. De training moet hen meer inzicht geven in de specifieke ergometrie van het zitten en het werken in een bedrijfsvoertuig.

Arbeidsdeskundigen UWV“Het zitten in een vrachtauto en nog meer in een bestelauto of heftruck is heel anders dan in een personenwagen of op kantoor,” vertelt Anneke Noteboom van Savas over het initiatief. De mensen van het UWV wilden daarover meer weten. Chauffeurs met rug- en beenklachten komen niet zelden bij het UWV terecht voor een aangepaste stoel. Hoe meer een arbeidsdeskundige bekend is met wat er allemaal gebeurt en kan misgaan bij bestuurders van trucks, bestelauto’s en heftrucks, des te groter is de kans dat de klachten op hun juiste merites worden beoordeeld. Dat is niet alleen goed voor de betrokkenen. Uiteindelijk scheelt het de werkgever en de samenleving geld en tijd. Daarnaast is het natuurlijk voor alle partijen prettig, als de betrokkenen het gevoel hebben goed en deskundig geholpen te zijn.”

Tijdens de cursus is uitgebreid ingegaan op de juiste zithouding, de verschillende soorten chauffeursstoelen, het oplossen van lichamelijke beperkingen en het op maat aanpassen en aanmeten van een stoel. Wat de toekomstige arbeidsdeskundigen ook meekregen, is dat het vaak helemaal niet nodig is om een geheel nieuwe stoel voor te schrijven. In veel gevallen kan men volstaan met het verbeteren, aanpassen en reconditioneren van de bestaande stoel volgens de door Savas ontwikkelde VAR-methode. Dat scheelt vaak veel geld is een uitstekende manier voor stoelen waarin bijvoorbeeld veiligheidsonderdelen als gordelspanners of zij-airbags zijn aangebracht.

De arbeidsdeskundigen  werden ook bijgepraat over de trillingsbelasting waarmee chauffeurs te maken hebben en wat dat doet met het lichaam. Overmatige laagfrequente trillingen zijn schadelijk en worden door een slechte over versleten stoel sneller doorgegeven. Ook werden alle aanpassingen geplaatst binnen de wetgeving en de mogelijkheden om binnen dit kader, een chauffeur een betere werkomgeving te bieden. Binnen het programma kreeg het werk van de heftruckchauffeur een apart onderdeel. “De rug en wervelkolom van heftruckschauffeurs wordt zeer zwaar belast. En eigenlijk voldoet het standaard stoeltje op dit soort machines maar zelden,” aldus Notenboom.

“Een ander verschijnsel waarmee wij steeds meer te maken krijgen, zijn de vaak matige stoelen in bestelauto’s. Waar vrachtwagenchauffeurs hun werkplek de laatste jaren enorm verbeterd hebben zien worden door veel betere stoelen, kampen bestelwagenchauffeurs nog steeds met stoelen die na twee jaar eigenlijk wel op zijn. Deels komt dat omdat bestelwagenchauffeurs niet zelden 180 keer per dag in- en uitstappen. Dat is een belasting die vrijwel geen enkele stoel zonder kleerscheuren kan doorstaan. Maar deels zit het ook in de beperkte verstelmogelijkheden van bestelwagenstoelen. Dit wordt nog verergert door de Nederlandse grijskentekenwetgeving. Met ruim 800.000 bestelwagens in ons land vormen die chauffeurs eigenlijk een vergeten groep. Dit komt omdat veel bestelwagenchauffeurs relatief jong zijn en dit werk niet hun leven lang doen. Daarom manifesteren klachten zich vaak pas op latere leeftijd en worden dan vaak niet meer in verband gebracht met de tijd dat ze als bestelwagenchauffeur werkten.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.