Nieuws

Zo ziet de nieuwe Volkswagen Crafter eruit!

3

Volkswagen presenteert later dit jaar de nieuwe Crafter. Bestelauto kan exclusief alvast (bijna) alle informatie over de nieuwe Crafter vrijgeven. UPDATE – nu zijn ook de eerste designschetsen van de nieuwe Crafter beschikbaar!

Voorheen maakte VW de Crafter samen met Mercedes-Benz, en dus zijn ze in beide kampen heel benieuwd hoe de nieuwe Crafter ontvangen zal worden. De vorige Crafter was eigenlijk een bewerkte Mercedes-Benz, nu kan VW haar grootste besteller helemaal zelf maken. Bestelauto mocht al heel even om de hoek kijken bij de nieuwe Crafter. Wat we zagen was een bestelauto waarin het lineaire design van het front, wat we ook zagen bij de Caddy en Transporter, ook te zien is. Dat is nu duidelijk te zien in de eerste designschets die VW heeft vrijgegeven. De carrosserie loopt vanaf het punt na de schuifdeur ietwat taps toe. Het zorgt voor een cw-waarde van 0,33, volgens VW niet eerder vertoont in dit segment.

Veel bergruimte
Over andere zaken rond de Crafter kunnen we heel wat zekerder informatie geven. Over het interieur bijvoorbeeld. De schetsen op deze pagina geven een prima indruk van het dashboard-ontwerp, en zeker van de hoeveelheid bergruimte daarin. In de deuren zitten twee grote vakken, plus het afsluitbare vak voor verbanddoos of gevarendriehoek. Het meest verrassend is een vak onder het dashboard over de gehele breedte ervan, waar tal van kleine spulletjes kunnen worden opgeborgen. Bovenop het dashboard zijn eveneens over de gehele breedte opbergvakken, plus twee bekerhouders. Natuurlijk zit er rechts ook een groot dashboardkastje. Elders in het dashboard zijn vakjes en punten van 12V en USB/AUX. Ook boven het dashboard tegen het dak zijn ruime opbergvakken. Maar ook elders zijn slimme opbergmogelijkheden: zo zit in de rugleuning van de stoel een sleuf voor een iPad. In de laadruimte zit een universele laadvloer en zijn gaten voor inrichtingen voorgeboord. Zo zijn al bestaande inrichtingen makkelijk over te zetten. Een rek tegen de laadruimte is mogelijk, alsmede bij bepaald werk passende standaardinrichtingen. De voorwielaangedreven versie heeft een cabine en laadvloer die tien centimeter lager is dan voorheen.

Automaat
De nieuwe Crafter komt er in maar liefst 69 carrosserievarianten. Er zijn drie carrosserielengtes (maximaal 7,4 meter lang) en drie hoogtes (maximaal 2,8 meter hoog). Er komt net als bij voormalige vriend Sprinter een 5,5 tons versie, die maximaal 3,5 ton mag trekken. Een 8 tons versie zou gelabeld worden als MAN, al werd ons dat eerst verteld en nu weer ontkend. Die zware versies van de Crafter hebben achterwielaandrijving en dubbellucht op de achteras. Er zijn ook diverse uitvoeringen met voorwielaandrijving of vierwielaandrijving (4Motion). De Crafter wordt aangedreven door de EA288 Euro 6 2.0 TDI motor. Die is verkrijgbaar in vermogens van 100, 140, 160 en 174 pk en met koppels van 280 tot 410 Nm. Voor alle aandrijvingen is bij de nieuwe Crafter een 8-traps automaat leverbaar, in twee uitvoeringen. Ook op andere gebieden is er innovatie: zo krijgt de Crafter elektromechanische stuurbekrachtiging. Adaptive Cruise Control is leverbaar. De Crafter beschikt ook over tal van veiligheidssystemen: Front Assist met City Emergency Braking, Rear Traffic Alert en Park Assist, Side Collission Monitoring, Lane Assist Steering zijn er maar een paar van. Ook is er een interface klaar om gekoppeld te worden met fleetmanagementsystemen.

De Crafter moet echt het pronkstuk van Volkswagen Bedrijfswagens worden en karakteriseerde de auto al als ‘de grote broer van de Bulli’. “Momenteel heeft de Crafter in Europa een marktaandeel van 7 procent. Dat moet met deze nieuwe Crafter verdubbeld worden, naar 14 procent”, aldus VW Nutzfahrzeuge CEO Eckhard Scholz. De speciaal voor de nieuwe Crafter gebouwde fabriek in het Poolse Września is inmiddels klaar om de Crafter deze zomer in productie te nemen.

Hou Bestelauto.nl in de gaten voor een eerste rij-impressie van de nieuwe VW Crafter!

3 reacties op “Zo ziet de nieuwe Volkswagen Crafter eruit!

  1. Cramer schreef:

    Kan niet wachten om de compleet vernieuwde crafter in het echt te zien en te rijden twijfel om een nieuwe bestaand model te kopen of nog even te wachten op het nieuwste model automaat waarvan er nog geen afbeeldingen zijn

  2. Anno Huidekoper schreef:

    Het is een kwestie van smaak. Maar eindelijk een mooie besteller in dit marktsegment! Misschien wordt de Crafter ook populair om er een mooie camper van te maken.

  3. Kees Mol schreef:

    Het model zo ongeveer ziet er geweldig uit, maar dit werkpaard moet voor ons onderhuids wel de mogelijkheid behouden welke wij nu inzetten met onze huidige Crafter. Wij rijden op super singel, een zware as met enkel lucht. Tot onze verbazing is met de huidige Crafter de wielkast breedte met dubbel lucht kleiner als het oude model en past er geen euro pallet meer tussen de wielkast op 1200 breed ! Dubbel lucht stopt nu bij 1180. In die tijd van modelwisseling voor ons een onbegrijpelijke verandering. Voor onze distributie moesten, en konden wij overstappen van dubben lucht naar super singel om tussen de wielkasten de maat te verkrijgen van 1230, en om maximaal gewicht te kunnen vervoeren. Wat kunnen wij nu gaan verwachten als trouwe VW aanhanger van dit volledig nieuwe werkpaard ?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.